Kako napraviti lokalni SEO za kompanije bez fizičkih lokacija? (1. deo)

Objavljeno 22.8.2022. 10:52:13
Kako napraviti lokalni SEO za kompanije bez fizičkih lokacija? (1. deo)
“Moja kompanija vrši lokalne isporuke, ali nemamo fizičku prodavnicu. Kako se nositi sa takvim upravljanjem, šta učiniti?”

“Radim od kuće. Kako bi trebalo da mi izgleda lokalni SEO?”

"Postoje li saveti za lokalni SEO za klijente koji virtuelno služe svojim kupcima?"

Puno je pitanja poput ovih koji se nameću kod izrade lokalnog SEO-a za kompanije sa skrivenim ili nepostojećim fizičkim lokacijama. Šta je lokalni SEO već smo nekoliko puta ponavljali ali sada je pravo pitanje kako raditi lokalni SEO bez fizičke lokacije kompanije?

Google se neprestano razvija i može lako da pogreši, previdi ažuriranja i propustiti datu priliku.

Sjajna vest je da postoje lokalne marketinške mogućnosti za gotovo svaku vrstu poslovanja, ali morate da znate kojim putem želite da idete na osnovu načina na koji funkcioniše brend kojim se bavite i koji oglašavate.

Kroz blog ćemo pokušati da identifikujemo Vaš model zajedno sa najboljim mogućnostima koje Vam stoje na raspolaganju kako biste bili otkriveni od strane maksimalnog broja lokalnih korisnika i Vaših potencijalnih kupaca.
  
 

Identifikujte svoj poslovni model:

 
   
Ako postavljate pitanja o tome kako napraviti lokalni SEO, velika je verovatnoća da posao koji oglašavate ulazi u jednu od četiri kategorije:
  
 

1. Uslužne delatnosti (Service Area Business - SAB)

 
Većina kućnih usluga (usluga uređenja okoline, održavanje kuće, vodoinstalaterski radovi, zidarski radovi, itd.) pripadaju ovoj kategoriji. Možete da imate ili nemate imati fizičke adrese koje služe kao sedište ili kancelarija, ali presudna funkcija Vašeg poslovanja je da budete dostupni kupcima u blizini, da se Vaša web stranica pojavi u top 3 mesta na organskim rezultatima pretrage kada Google uoči da korisnici traže uslugu sebi u blizini.
  
  

2. Poslovanje od kuće
  

Vaša kućna adresa je Vaše fizičko mesto i možete kupce iz blizine uslužiti u svojoj kući ili otići do obližnjih kupaca da ih uslužite. Možete obavljati i kombinaciju oboje. Funkcija Vašeg poslovanja je da radite van kuće.

Napomena: Ako radite od kuće, ali se nikada ne susrećete licem u lice sa kupcima radi isporuke ili ispunjenja bilo koje vrste usluge, onda pripadate u jednu od idućih kategorija koju ćemo Vam naglasiti.
  
 

3. Virtualno poslovanje

  
Sve transakcije provodite virtuelno: putem telefona, računara, dostave i drugih sličnih servisa. Vaša kompanija može da bude web shop ili da nudi digitalne usluge. Takođe, može i da prodaje putem štampanog kataloga ili na sličan načina. Možda radite sa jedne ili više fizičkih adresa i želite da privučete pažnju kupaca u raznim regionima ili gradovima, ali nijedan kupac nikada ne dolazi na Vašu lokaciju. Funkcija Vašeg poslovanja je da nikada ne komunicirate lično sa kupcima.
  
  

4. Hibridno poslovanje

  
Ova kategorija je neka vrsta “ulova” koji pokriva mnoge varijacije.

Jedan od klasičnih primera je restoran u kom kupci plaćaju lično, preuzimanje proizvoda uz naplatu gde kupci dolaze na lokaciju, ali mogu platiti i putem interneta, kao i dostava gde kupci plaćaju putem interneta, a kurirska služba dolazi do njihovih kuća ili adrese navedene u dostavi.

Druga varijanta bi bila kompanija za kućne usluge poput obućara ili bravara gde korisnici dolaze u fizičku prostoriju, sastanci kod kuće zbog dogovora oko ugradnje materijala za radove na kući ili e-trgovina koja se bavi prodajom sigurnosnih proizvoda.

Još jedan hibridni model, koji sadrži sve odjednom. Imate fizičku lokaciju, dostupni ste putem web shop-a i imate veliki broj prodaje štampanih primera kataloga.

Hibridni poslovni modeli postali su češći 2020. godine zbog pandemije COVID-19 i drugih činioca i nema niti jedne funkcije koja ih tačno definiše. Jedinstveni su u činjenici da svi oni traže načine kako da povećaju vidljivost kupaca na određenom području i u određenom regionu.
  
  

Nikada ne radite ove stvari, bez obzira na Vaš poslovni model

  
Pre nego što započnemo sa popisivanjem lokalnih mogućnosti SEO-a temeljenih na određenom modelu, mora se zaštititi brend koji oglašavate od neželjenih rezultata izbegavanjem pogrešnih koraka:

  • Ne postavljajte virtuelne kancelarije bez osoblja ili poštanske sandučiće u pokušaju lažiranja lokacije vlastite kompanije radi stvaranja popisa lokalnih kompanija.
  • Ne postavljajte nizove lokacija preko kuća prijatelja ili članova porodice u pokušaju da lažirate upravljanje više lokacija.
  • Nemojte postavljati popise za kuće za odmor ili prazna imanja. Možete navesti prodajnu kancelariju takvih preduzeća, ali ne i nekretnine koje se iznajmljuju ili prodaju.
  • Nikada se nemojte “tiho” upuštati u kršenje Google-ovih smernica.
  • Budite oprezni oko previše obećavajućih rezultata ili pristajanja na nerealne ciljeve kada se takmičite protiv kompanija koje već imaju postavljene temelje kao i puno veće budžete. Ono što se sa sigurnošću može reći jeste da je teško takmičiti se za lokalnu vidljivost sa brendovima koji već imaju komunikaciju sa korisnicima licem u lice, pa krenite u posao sa informisanim očekivanjima, umesto sa neostvarivim ciljevima.


Sada prelazimo na strategiju!
  
  

Kako napraviti lokalni SEO za kompanije koje imaju uslužne delatnosti (Service Area Business - SAB)?

 

Postoje brojne mogućnosti za kompanije uslužnih delatnosti bez fizičkih lokacija. Zapravo, ažuriranja Google-ovih smernica 2020. stvorila su povoljniji scenario za njih.

Aktivnosti za kompanije uslužnih delatnosti podelićemo na 3 dela:
  • putem lokalnog saobraćaja
  • putem organskog saobraćaja
  • putem plaćenog saobraćaja
  

Lokalni saobraćaj:

  
Vaš put do uspeha započinje razumevanjem Google-ovih zahteva (sadržanih u vodičima: Smernice za predstavljanje kompanije na Google-u kao i u Smernicama za kompanije koje pružaju usluge na lokaciji korisnika) specifičnih za uslužne delatnosti.

Dobro je da se svako upozna detaljnije sa smernicama, ali svakako ćemo navesti neke značajnije:
  
  • “Skrivanje” adrese
Prilikom izrade profila na Google My Business-u daćete svoju adresu Google-u. Čak i ako se radi o kućnoj adresi, mestu magacina ili drugom objektu koji ne želite da javnost poseti, Vaš profil mora da sadrži neku adresu. Zatim, kako se navodi u Google smernicama ako ne želite, možete od Google-a zatražiti da “sakrije” Vašu adresu.

Dugo se raspravljalo utiče li skrivanje adrese na rezultate pretrage, ipak bez obzira ima li, popisima sa skrivenim adresama nedostaju oznake na Google-ovim mapiranim ekranima, u poređenju sa preduzećima koji otkrivaju svoje adrese. To je definitivan nedostatak u pogledu vizuelnog utiska. Nedostatak objavljene adrese, takođe može uticati na to veruju li kupci da je Vaš posao zaista lokalno orijentisan, a to bi moglo negativno uticati na pozive i potencijalne kupce.
  
  • Postavljanje područja do kog ide Vaše poslovanje
Stariji GMB profili imali su funkciju koja omogućuje da postavite radijus koji prikazuje područje usluge. Međutim, na novim profilima morate uneti gradove ili poštanske brojeve da biste prikazali gde je Vaša kompanija i koji deo uslužuje svojom delatnošću. Možete uneti do 20 takvih gradova. Granice takvih područja ne bi trebale prelaziti oko dva sata vožnje od mesta gde je sedište kompanije.

Nijedna studija nikada nije utvrdila da ono što unesete kao područje pružanja usluge na bilo koji način utiče na Vaše mesto na rezultatima pretraživanja. Ako se odlučite da ih prikažete, to je informacija kupcima.

Nekoliko poslednjih stvari koje bi trebalo znati:
  • Na vama je hoćete li povezati svoj GMB profil sa početnom web stranicom kompanije ili će korisnike voditi na odredišne stranice zavisno čime ih prvo želite upoznati. Prva mogućnost mogla bi pružiti poboljšanje na rezultatima pretraživanja zbog početnih stranica koje obično imaju viši autoritet stranice. Druga mogućnost, ipak može biti bolje korisničko iskustvo za Vaše potencijalne kupce.
  • Nemojte propustiti priliku da na svom GMB profilu postavite meni usluga, navodeći tako sve mogućnosti i ponude koje imate u svom poslovanju.
 
   

Organski saobraćaj:

  
Ovde ne čudi što se svaka kompanija u području pružanja usluga trebalo truditi da ima kvalitetnu web stranicu. Baš poput tradicionalnih kompanija i Vi želite mobilno prihvatljivu, sigurnu web stranicu koja pruža izuzetno korisničko iskustvo, snažnu strukturu internih veza, uverljiv sadržaj usmeren na potrošače i neprestano rastući autoritet domena zasnovan na ulaznim vezama stečenim tokom vremena. Odnosno, želite da što bolje rangirate sopstvenu web stranicu za što je moguće više važnih izraza koji se koriste za pretraživanje, a vezani su za Vaše preduzeće.

Tamo gde stvari postaju zbunjujuće u organskom saobraćaju obično se odnosi na koncept odredišnih stranica.

Najbolja praksa za tradicionalne kompanije je da stvore jedinstvenu odredišnu stranicu za svaku od svojih fizičkih lokacija. Cilj ovih stranica je da budu vidljive određenoj lokalnoj publici sadržajem koji je posebno dizajniran za njihove potrebe, a u vezi sa određenim mestom. Te stranice se mogu dobro rangirati i mogu se koristiti kao URL-ovi odredišne stranice za GMB profile sa više lokacija. Kompanije sa više fizičkih kancelarija takođe mogu stvoriti ove vrste stranica kao dokaz prisutnosti na određenom području, čak i ako kupci ne dolaze u kancelariju.

Ali veliko je pitanje: šta ako kompanija opslužuje veliko područje izvan svoje fizičke lokacije? Treba li da se stvore odredišne stranice lokacija koje kompanija opslužuje?

Odgovor je da. Trebalo bi razmisliti o izradi odredišnih stranica za područja pružanja usluge ako imate nešto jedinstveno da izložite u svakom gradu usluge i ako ograničite pokrivenost na razumno područje.

Dve stvari koje bi trebalo izbegavati u ovom slučaju su:
  • Stvaranje dupliranih odredišnih stranica područja pružanja usluge jer zapravo ne postoje jedinstvene funkcije usluga ili kupaca povezanih sa različitim gradovima.
  • Stvaranje ogromnog broja odredišnih stranica u pokušaju da se preduzeće na jednom mestu rangira za veliko područje, poput desetak okruga ili čak celokupne države.

Zauzmite pristup koji za Vašeg kupca ima smisla i usresredite se na sadržaj koji će odgovoriti na njegov upit i zadovoljiti njegove potrebe. Izgradite jaku unutrašnju strukturu veza na stranice, pokušajte da dobijete nekoliko dobrih ulaznih veza do njih i pratite kako se rangiraju u organskim rezultatima za željene ključne reči.
 
  

Plaćeni saobraćaj:


Svako ko upravlja uslužnom delatnošću zna da jedna od njihovih ključnih, istorijskih bolnih tačaka bila je rangirati celo područje njihove usluge zbog Google-ove pristrasnosti oko blizine korisnika i poslovanja. Uprkos tome što ima zaseban skup pravila za ovaj način poslovanja, Google i dalje previše postupa sa tim modelima poput direktnog susreta prodavca i kupca obično usresređujući svoje mogućnosti rangiranja na zadato (ali skriveno) mesto.

Kada Vaši lokalni i organski napori ne uspeju da ostvare vidljivost koja Vam je potrebna na celom području interesovanja, Google Ads kampanje omogućuju Vam da popunite te praznine. Ako se posao koji oglašavate nalazi u kvalifikovanoj industriji i na određenom geografskom području, možete prikazivati ​​ove oglase za vrste poslova koje želite obavljati u uslužnom području samo određenom broju korisnika koje prethodno definišete. Takođe, uslužne delatnosti svojim Google Ads kampanjama, osim veće vidljivosti, žele svakako sklopiti više poslova što posledično predstavlja i veću zaradu.

Cilj je raditi na pretvaranju svakog kupca u ponovljenog kupca. Google oglašavanje ima svoju veliku prednost, a to je što Vam omogućuje vidljivosti koju jednostavno ne možete zaraditi na bilo koji drugi način. Ako to stvara pozitivan ROI za brend koji oglašavate, onda je to isplativo ulaganje!

Kako napraviti lokalni SEO za svoje “kućno” preduzeće, a kako za poslovanje koje ima web shop? Odgovore potražite u sledećem Arbona blogu.

Želimo da Vam omogućimo otkrivanje svih važnih činioca za Vaše preduzeće jer lokalni SEO je sve važnija tema kojom se treba susretati i na kojoj treba raditi.
  • Google Partner
  • Google Street View
  • Google Marketing Platform Certificate
  • Analytics certified partner
  • AdWords qualified individual
  • Analytics qualified individual
  • AdWords qualified professional
  • Google All Stars winners
  • Bing ads Accredited professional
  • MailChimp experts
  • Hura
  • GTM