Facebook i Instagram shop: uvod u novu eru online kupovine

Objavljeno: 24.02.2022. | 1 minute čitanja

E-commerce, odnosno kupovina i prodaja proizvoda i usluga online, značajno je uzela maha u Srbiji. Podaci kompanije Visa pokazuju kako 44% srba kupuje online barem jednom mesečno, dok 7% to čini i nekoliko puta nedeljno. Najpopularnije kategorije proizvoda za online kupovinu u Srbiji su odeća i obuća, mali kućni aparati, kozmetika, a sve je veća i potražnja za online kupovinom prehrambenih proizvoda. 
 
Paralelno sa ulaskom online kupovine u mainstream, polako se razvija i novi smer online kupovine - social commerce, odnosno prodaja i kupovina putem društvenih mreža. 
 
 

Šta je social commerc-e?

Social commerce u pravom smislu podrazumeva situaciju u kojoj se celokupno iskustvo kupovine - od otkrivanja proizvoda, preko istraživanja njegovih opisa, pa sve do procesa plaćanja, odvija na društvenoj mreži. 
 
Facebook i Instagram omogućili su ovu opciju na nekim stranih tržišta, dok je situacija u Srbiji još uvek nešto drugačija. Ove društvene mreže u Srbiji pružaju mogućnost dodavanja prodaje na poslovnim profilima, iako za sada još uvek ne postoji mogućnost završavanja porudžbine i plaćanja na platformama. U social trgovine moguće je učitati asortiman proizvoda, dodati galeriju slika i njihove opise, ali za finalizaciju procesa kupovine korisnici će biti usmereni sa društvene mreže na web prodavnicu. 
 
Iako još nije objavljeno kada možemo očekivati funkciju plaćanja, možemo pretpostaviti kako bi to moglo biti uskoro. Razlog za to su obećavajuće brojke(*) na svetskom tržištu: 
 
  • 80 miliona korisnika u SAD-u obavilo je kupovinu putem društvenih mreža tokom 2020, dok je tokom protekle godine taj broj porastao na 97 miliona. 
  • 8 od 10 kompanija u SAD-u predviđa da će tokom iduće dve godine krenuti sa prodajom na društvenim mrežama.
  • 50% milenijalaca i generacije Z preferira društvene mreže u odnosu na klasičnu online kupovinu tokom faze otkrivanja novih proizvoda.
  • Globalna prodaja putem društvenih mreža u 2020. procenjena je na 89.4 milijarde američkih dolara, a predviđa se da će do 2027. porasti na 608.4 milijarde dolara (*). 
 

Kako to izgleda u praksi?

Jedna od osnovnih prednosti prodaje putem društvenih mreža je ta što je integrisana u format na koji su korisnici navikli. I Facebook i Instagram omogućuju označavanje proizvoda iz prodavnice u contentu koji profil objavljuje, što pruža novu dimenziju ovim društvenim mrežama. Sve što je potrebno kako bi korisnici saznali više informacija o proizvodu koji im je privukao pažnju prilikom svakodnevnog scroll-ovanja je jedan klik, koji će ih odvesti na podstranicu social prodavnice sa više detalja o proizvodu. To skraćuje standardni proces razmatranja kupovine, u kojem korisnici, podstaknuti atraktivnom social objavom, treba da otvore web pretraživač, posete web prodavnicu i pronađu proizvod.



Do social prodavnica, osim kroz content koji se pratiocima prikazuje na početnoj stranici, moguće je pristupiti i putem profila brenda. Klikom na view shop otvara se Instagram prodavnica sa svim učitanim proizvodima, koje je moguće i filtrirati prema definisanim kategorijama. Klikom na pojedini proizvod prikazuje se galerija slika, opis proizvoda i cena, link na web prodavnicu kao i prečica za direktne poruke, putem kojih je direktno od prodavca moguće saznati više informacija. 



Social trgovine omogućuju i grupisanje više proizvoda u kolekcije za jednostavnije snalaženje (na primer Proizvodi nedelje ili Black Friday ponuda). Uz to, putem interfejsa Commerce Manager-a dostupna je i detaljna analitika koja pruža uvid u korišćenje prodavnica od strane korisnika. 
 
 

Prednosti prodaje putem društvenih mreža

Iako prodaja putem društvenih mreža u Srbiji još uvek ima neka ograničenja, to ne znači da bi je trebalo zanemariti. U nastavku Vam donosimo i nekoliko razloga zašto: 
 
  • Brži proces: Viđeno, proučeno, kupljeno. Označavanje proizvoda za prodaju u content-u koji se korisnicima prikazuje na početnoj stranici omogućuje prikazivanje proizvoda u “prirodnom okruženju”, zbog čega će potencijalni kupci moći lakše poistovetiti sa proizvodom u odnosu na klasični e-commerce. Uz to, na ovaj način dolazi i do već pomenutog skraćivanja procesa razmatranja kupovine. 
 
  • Veći nivo poverenja: Društvene mreže su mesto na kojem će ljudi vrlo često bez filtera reći ono što misle, a to se odnosi i na kompanije i proizvode koje prodaju. Nekoliko pozitivnih komentara od strane zadovoljnih kupaca na objavi u kojoj je označen proizvod za prodaju može imati veliki uticaj na podsticanje razmatranja kupovine kod drugih korisnika. Naravno, to vredi i u obratnom slučaju pa ovo može biti klizav teren. Ali ako imate kvalitetne proizvode, ne bi trebalo biti razloga za brigu!
 
  • Interaktivnost: Kompanije mogu značajno lakše ostvarivati direktnu interakciju sa kupcima putem komentara ili direktnih poruka, što na kraju može omogućiti i značajno viši nivo kvaliteta usluge. Veća interaktivnost postoji i iz perspektive korisnika, koji sa svojim prijateljima mogu deliti linkove na proizvode koje smatraju zanimljivim, što može podstaći vrlo dobar word-of-mouth.   
 
  • Instant fokus grupa: upravo zbog veće interaktivnosti između poslovnih profila i korisnika, društvene mreže su idealno mesto za ispitivanje zadovoljnih korisnika. Kratke ankete putem Instagram ili Facebook priča mogu omogućiti brz uvid u stavove potencijalnih kupaca o novim proizvodima, a preporučljivo ih je koristiti i tokom razvoja novih proizvoda. 

 
 
Iako social commerce još uvek nije dostupan u svojoj punoj formi na ovim područjima, mnogi domaći brendovi su već odlučili da iskoriste dostupne mogućnosti kao priliku za podsticanje dodatne prodaje. S obzirom na globalni razvoj ove vrste prodaje i postojećih predviđanja za budućnost, možemo zaključiti kako će njena uloga biti sve važnija. Puna forma ovog načina kupovine (koja će omogućiti i integrisano plaćanje) je promena koju možemo očekivati, pa je svakako dobro spremno dočekati, kako se ne biste pronašli u situaciji u kojoj zaostajete za konkurencijom. Slobodno nas kontaktirajte za personalizovani savet o tome kako i Vaš brend može postati deo ove priče.


 
Podijeli na:
Arbona logo

Standard članstvo Arbona Cluba je besplatno. Prijavite se za dodatan sadržaja o digitalnom marketingu.

Niste registrirani? Popunite podatke za prijavu u Standard članstvo Arbona Cluba.

Arbona logo

Registracija korisnika

Arbona logo

Zahvaljujemo na prijavi i registraciji.

Sada ste član Standard Arbona cluba.

Uživajte u našem sadržaju te nas za dodatna pitanja kontaktirajte.

Kontakt podatke pronađite u podnožju naše stranice.

Elena Majer