Metaverse: budućnost digitalnog marketinga?

Objavljeno: 14.03.2022. | 1 minute čitanja

Promene u marketingu idu ruku pod ruku s tehnološkim promenama. Jedna od aktuelnih tehnoloških inovacija, čiji će daljnji razvoj zasigurno imati sve veći uticaj i na svet digitalnog marketinga je i metaverse.

Ovaj pojam nedavno je privukao pažnju javnosti zbog rebrandinga Facebooka u kompaniju Meta i najava o evoluciji postojeće društvene mreže u metaverse. Iako je za mnoge to bio prvi susret s idejom metaverse-a, zapravo se ne radi o novom konceptu. Termin je skovao književnik Neal Stephenson u naučno-fantastičnom romanu Snow Crash iz 1992, u kojem se odnosio na realističan, virtuelan 3D svet popunjen avatarima.

 

Šta je metaverse?


Radi se o online virtuelnim svetovima koji uključuju elemente virtuelne stvarnosti, proširene stvarnosti i videa. Ultimativni cilj razvoja ove tehnologije je kreiranje virtuelnog sveta u kojem će korisnici moći da rade, da kupuju, igraju se i ostaju povezani s prijateljima kroz aktivnosti poput koncerata, konferencija i virtualnih putovanja svetom. Zvuči zastrašujuće? Možda, ali s obzirom na navike korišćenja tehnologije od strane generacija Z i alfa, verujemo kako postoje vrlo čvrsti temelji za njihovu realizaciju.

Od 1992. do danas bilo je puno pokušaja realizacije metaverse-a, a prvi uspešniji nagoveštaji razvoja ove ideje primetni su kroz ultra-popularne online igre sa konceptom virtuelnih svetova, kao što su Fortnite, Minecraft i Roblox. U njima igrači mogu ostvarivati interakcije s drugim igračima u stvarnom vremenu pomoću avatara u virtualnom okruženju, te obavljati kupovinu raznovrsnih dodataka kako bi personalizovali iskustvo. Iako mnogima nazivi ovih igara neće značiti puno, one su postale deo odrastanja i opšte kulture jedne cele generacije. O njihovoj popularnosti dovoljno govore impresivni brojevi - Fortnite je u 2020. imao 350 miliona igrača. 

 

Kako će metaverse uticati na svet digitalnog marketinga?


Iako ove tehnologije još nisu ni približno dostigle svoj puni potencijal, prve promene i prilagođenje načina komunikacije kompanija sa ciljnim grupama već su počele da se događaju, pa je svakako dobro pratiti dalji razvoj ovog područja. U nastavku Vam donosimo neke od već postojećih primera marketinških aktivnosti u sferi metaverse-a.

Luksuzna modna kuća Balenciaga nedavno je realizovala saradnju s igrom Fortnite, otvaranjem virtuelne prodavnice odeće nalik stvarnim prodavnicama, u kojoj su igrači mogli da probaju i za svoje avatare kupe odevne predmete posebno dizajnirane za ovu priliku. Na ovaj način rekreirano je iskustvo iz stvarnog života u digitalnoj sferi, pa je igračima omogućeno uzbudljivo interaktivno iskustvo novog načina kupovine. Osim toga, na (stvarnom) web shopu modne kuće mogla se kupiti limited-edition kolekcija odeće iz igre. Uprkos astronomskim cenama, kolekcija je vrlo brzo rasprodata. 

Balenciaga prodavnica u Fortnite-u (izvor: Epic Games)

 


Ipak ovo nije jedina metaverse saradnja za ovu kompaniju. Meta (bivši Facebook) je već nagovestila saradnju sa ovim brendom, označivši ga u jednom od tweet-ova vezanih uz nadolazeći metaverse. Iz Balenciage su potvrdili kako su u okviru svoje kompanije osnovali tim od 100 ljudi koji radi na razvoju marketinga i prodaje u metaverse-u. Temeljem toga možemo zaključiti kako su velike promene na pomolu, iako detalji još uvek nisu podeljeni s javnosti. 



Još jedan primer virtuelnog brendiranja u metaverse-u je u saradnja Roblox-a i Gucci-ja realiyzovana u martu 2021. Gucci je unutar igre otvorio izložbeni prostor pod nazivom Gucci Gardens, podeljen u nekoliko soba inspirisanih kolekcijama modne kuće. Osim interaktivnog elementa u kojem su avatari menjali izgled kretanjem kroz različite virtuelne sobe, korisnici su mogli i kupiti virtuelnu Gucci odeću za svoje avatare. Na primer, virtuelne brendirane patike koštale su 12,99 američkih dolara. 

Gucci Gardens na Roblox-u (izvor: Roblox)

Gucci Gardens na Roblox-u (izvor: Roblox)


Baš kao i pop-up prodavnice uživo, ovakvi virtuelni pop-up-ovi odlična su prilika za dostizanje novih kupaca i stvaranje novog iskustva za korisnike. Velika prednost otvaranja pop-up-a u virtuelnom svetu je geografska neograničenost, odnosno značajno veći potencijalni doseg, a time i značajno veća profitabilnost. 


Ali pop-up prodavnice u metaverse-u nisu jedina vrsta već isprobanih marketinških aktivnosti. Roblox je krajem 2020. organizovao seriju od 4 virtuelna koncerta Lil Na X-a unutar igre, koji su tokom jednog vikenda privukli više od 30 miliona gledaoca. Koncert je bio snimljen uživo u studiju pa potom animiran i prenesen u virtuelni svet za široku publiku u celom svetu. Ovakva vrsta event-a takođe bi mogao postati uobičajen i tako potpuno transformisati industriju zabave, uklanjanjem potrebe za putovanjima, geografskih ograničenja i ograničenih kapaciteta lokacija za event-e. 



Ovo su samo neki od najzanimljivijih primera već realizovanih saradnji brendova sa postojećim metaverse-ovima, a potencijalne mogućnosti budućih saradnji zaista su neograničene, što ovo područje čini jako uzbudljivim. 


Jedno od velikih očekivanja od budućih metaverse-ova je i element proširene stvarnosti, koji postojećem, stvarnom okruženju dodaje nove elemente poput slika, animacija ili podataka. Već razvijeni primeri toga su Google Glass pametne naočare i mobilna igra Pokemon Go. 


Moguće primene ove tehnologije u marketingu su brojne - od virtuelnog isprobavanja odeće ili naočara, do probne vožnje novog automobila. Proširena stvarnost u sklopu metaverse-a uticaće na iskustvo online kupovine jer omogućuje interakciju sa proizvodima bez napuštanja kuće. Neka nagađanja razmatraju i moguće primene na fizičkim prodajnim mestima. S obzirom da se radi o nadogradnji stvarnosti, metaverse bi mogao naći primenu u prodavnicama pružanjem dodatnih informacija o proizvodima, vizuelizaciji namena i korišćenja proizvoda putem mobilnih uređaja. 
 

Kada možemo očekivati revoluciju interneta?

Mark Zuckerberg, CEO bivšeg Facebooka, sadašnje Meta-e, procenjuje kako bi moglo da prođe i do 10 godina pre nego što metaverse postane opšteprihvaćen i uđe u mainstream, kao što je bio slučaj sa današnjim društvenim mrežama. “Metaverse će biti više uključiv jer će korisnici biti deo iskustva, a ne samo posmatrači”, izjavio je Zuckerberg povodom rebranding-a kompanije i najavio kako će metaverse zameniti internet kakav danas poznajemo.

 

Iako je Zuckerberg-ova vizija metaverse-a za sada još samo plan za budućnost, iz dosadašnje komunikacije može se zaključiti kako Meta ulaže velike napore i sredstva u njegov razvoj. Marketinške mogućnosti u postojećim metaverse-ovima trenutno su prilično ograničene i eksperimentalne, ali je primetan njihov ubrzan razvoj, kao i sve veći interes vodećih svetskih brendova za ovakav tip aktivnosti. Uzevši u obzir da iza cele priče oko evolucije Facebook-a stoji kompanija koju u načelu pokreće oglašavanje, možemo očekivati da će Meta-in metaverse funkcionisati na istom principu i tako promeniti digitalni marketing kakav danas poznajemo.

Podijeli na:
Arbona logo

Standard članstvo Arbona Cluba je besplatno. Prijavite se za dodatan sadržaja o digitalnom marketingu.

Niste registrirani? Popunite podatke za prijavu u Standard članstvo Arbona Cluba.

Arbona logo

Registracija korisnika

Arbona logo

Zahvaljujemo na prijavi i registraciji.

Sada ste član Standard Arbona cluba.

Uživajte u našem sadržaju te nas za dodatna pitanja kontaktirajte.

Kontakt podatke pronađite u podnožju naše stranice.

Elena Majer