Objavljeno: 15.08.2019. | 1 minute čitanja
Kada uložite mnogo vremena u pisanje bloga, želite da se to vidi. A još više, želite da ga online korisnici pročitaju!
.
Nije lako napisati kvalitetan i privlačan blog koji će pokrenuti online promet i prikupiti leadove. Naravno, možete napisati blog od 300 do 500 reči koji neće uticati na ama baš ništa i nikoga, a kamoli na rast vašeg poslovanja. No sigurni smo da to nije ono što želite.
Ruku na srce, ne postoji ništa tako savršeno. Niti Google Ads oglas, ni izgled newslettera, pa ni sadržaj i izgled bloga. Međutim, uz ponešto kreativnosti, znanja, poznavanja psihologije online korisnika i
Umetnost se svodi na to koliko ste vešti pisac i koliko je zanimljiva vaša tema, dok se nauka svodi na dokazane najbolje prakse u online svetu.
U ovom ćemo vodiču pokriti one najbolje prakse koje praktikujemo i u Arboni, zato ostanite s nama od samog naslova sve do CTA dugmeta :)
Glavni naslov bloga je svakako broj #1. Ne zato što je prvi po redosledu, već zato što o njemu
.
Većina online korisnika kao da prolaze internetom u hipnotičkom stanju. Stalni dotok sadržaja im prolazi kroz oči i vrlo je verovatno da će među tim sadržajem biti i vaš blog. Zato se morate nekako istaknuti.
U proseku, 8 od 10 online korisnika će pročitati naslov, ali samo 2 od 10 će pročitati ostatak.
Kad vas korisnici primete, dolazi još jedan
udarac na vaš trud.
Ljudi zapravo
ne čitaju blogove. Oni ih skeniraju. A to važi i za naslove.
Lažemo li? Setite se jeste li pročitali celi naslov našeg bloga pre nego što ste kliknuli na njega. Verovatno prve tri reči, a ostatak ste prošli pogledom.
Prema KissMestricsu, čitaoci apsorbiraju
prve tri i poslednje tri reči u naslovu. To je baš razočaravajuće, zar ne? No, moramo raditi u skladu s ljudskom prirodom, a ne protiv nje.
Privlačan naslov ne mora imati samo šest reči. Može imati bilo koliko (držimo se što kraćeg), no naglašavamo važnost u prve tri i zadnje tri reči.
Greška koju često radimo s naslovima je da samo navedemo temu i ostavimo je da suvoparno stoji.
Ili napišemo naslov koji ništa ne govori. Na primer, “Struktura bloga”, “Facebook publike”. Privlače li vas takvi naslovi?
Evo taktike kako doći do uspešnog naslova:
- Koristite što specifičnije naslove. Na primer, želite pisati o savetima za održavanje automobila. “Saveti za održavanje automobila” je preširoka tema. Pokušajte je suziti na određenu temu. Na primer, “Top 5 saveta za čišćenje automobilskih sedišta od pasjih dlaka”
- Ključne reči za SEO. U glavnom naslovu (h1) trebale bi se nalaziti ključna reč prema kojoj se želite rangirati. U ovom slučaju će to biti “čišćenje automobila”.
2. Privlačna naslovna slika bloga
Slika, fotografija, grafika, bilo koji vizual je odličan način da
razbijete ogromnu količinu teksta. Naslovna fotografija je još jedan element koji
privlači čitaoce da kliknu na blog i pročitaju nešto više.
Što bi se trebalo naći na slici? Ovdje nećemo mnogo filozofirati. Slika bi trebala odražavati vašu priču i morala bi biti oku privlačna (o ukusima ovde nećemo razgovarati :)).
Imajte na umu nekoliko stvari:
- Ne stavljajte puno reči na sliku. U idealnom slučaju ništa. U protivnom ćete “zatrpati” sliku s previše teksta pa je nećete moći promovirati na FB-u. Imajte na umu da će se slika pojaviti odmah ispod naslova tako da sama slika ne mora obavljati teški zadatak. Ona je dopuna naslovu.
- Uzmite u obzir boje. Svetle boje privlače pozornost. Razmišljajte ovako: “Ako se slika pojavi na društvenim mrežama, hoće li se isticati od drugih slika?“
- Bez obzira koji izvor slika koristili, pobrinite se da imate zakonsko pravo za korišćenje. Ako pretražujete slike na Google-u, verovatno je da će svaka slika koju pronađete biti zaštićena autorskim pravima.
Neke od web stranica na kojima možete pronaći besplatne slike:
3. Uvod u blog - zadržite pozornost pravim mamcem
Naslov dovodi online korisnike pred vrata. Mamac ih privlači dalje.
Što se tiče bloga, mamac je tekst koji se nalazi na početku bloga. Osim samog naslova, uvod je deo bloga koji će
najverovatnije biti pročitan. Takođe, može imati veliku ulogu u tome hoće li čitalac ostati čitati blog ili ne.
Ono što svakako ne želite je primeniti znanje iz škole. Ovde se ne radi o navođenju “glavne teme” i ostatku sadržaja koji podržava glavnu temu. To je previše formulisano i dosadno. U stvarnom svetu moramo primeniti malo psihologije kako bi uspešno namamili čitaoce da nastave čitati.
Jedna od najmoćnijih oblika mamca je
pričanje priče. Kratka priča s mini sadržajem. Ova vrsta mamca zahteva nešto prakse, no u svakom slučaju ga želite učiniti zanimljivim i pobuditi određene emocije. Evo primera pričanja priče u jednom od naših blogova “5 saveta za uspešnu Instagram kampanju”
Još nekoliko odličnih saveta za pisanje uvoda:
- Vrednost. Podelite vrednost koju će vaši čitaoci dobiti ako nastave čitati blog. Stavite se u ulogu čitaoca i zapitajte se: “Šta ću dobiti ako nastavim čitati blog.”
- Činjenica. Počnite sa zanimljivom činjenicom ili podatkom koji se nalazi unutar bloga.
- Anegdota. Neki događaj ili vaše mišljenje koje bi moglo privući pažnju čitaoca.
- Pitanje. Postavite pitanje kako bi čitaoci shvatili da se odgovor na pitanje krije u sadržaju. Za ovaj primer dobro funkcionišu pitanja “šta ako”.
4. Link building za potrebe bloga
Kako bi blog imao punu učinkovitost, on ne bi trebao
biti sam za sebe. Želite da uključite unutrašnje i izlazne veze (internal i outbound links).
Ne postoji savršena mera između unutrašnih i spoljašnjih veza. Samo ga držite prirodnim.
Odlazne veze (outbound links). Koristan blog će često sadržavati linkove na druge relevantne blogove s drugih web mesta. Na primer, sjajan način da blogu dodate kredibilitet je da u sadržaj dodate statistike koje, naravno, povežete s izvorom tih statistika. Povezivanje sa merodavnim stranicama koje su relevantne za vaš blog je pozitivan signal za SEO.
- Unutrašnje veze (internal links). Kada je to relevantno, unutarnjim linkovima povezujete vlastiti sadržaj. Izbjegnite postavljanje linkova koji vode na početnu stranicu ili na kontakt stranicu (stranice najvišeg nivoa). To je gubljenje vremena. Mnogo bolja opcija je povezivanje sadržaja s drugim blogovima u arhivi. Odaberite one koji su najbolje optimizirani jer kada se povežete s drugim blogom vi mu ustvari prenosite stečeni autoritet. A najviše smisla ima preneti autoritet na blogove koji su vredni toga.
5. Međunaslovi u blogu (h2, h3)
Kao što smo rekli, većina korisnika neće pročitati celi blog. Samo će preleteti pogledom po sadržaju. To jest, skeniraće te ga.
Tako će pogledom preleteti međunaslovima. Ako su međunaslovi privlačni, možda će pročitati par redova ispod međunaslova i nastaviće skenirati.
Međunaslovi služe istoj funkciji kao i glavni naslov:
privlače pažnju i stvaraju želju za čitanjem. Međutim, dok glavni naslov predstavlja celi sadržaj bloga,međunaslovi podstiču čitaoce da nastave dalje da čitaju.
Morate priznati da je užasno videti blogove koji su “stisnuti sadržajem”. Nema praznina, nema odlomaka, nema ičega. Samo velika kobasica teksta. Zato su podnaslovi ovde kako bi
razbili ovu gužvu.
Preglednost i čitljivost su na prvom mestu. Zapamtite to!
Razmišljajte o
međunaslovima kao o kontrolnim tačkama. Svaki ima ulogu da privuče pažnju i zainteresuje čitaoca da nastave čitati.
Imajte na umu sledeće:
- Međunaslov bi trebao biti H1. Međunaslovi H2, a među-među naslovi H3
- Iako su ključne reči u naslovima važne, ipak je važnije iskustvo čitaoca. Dakle, pišite za ljude. Napišite međunaslove tako da zadrže čitaočevu pažnju. To je važnije od ključnih reči.
- Skenirajte međunaslove i vidite mogu li zasebno ispričati celu priču bloga. Čitaoci bi skeniranjem međunaslova trebao dobiti ideju o samom sadržaju
- Međunaslovi se moraju vizualno istaknuti od ostatka sadržaja. Na primer, veći font.
Naš predlog je da prvo napišete celi blog. Zatim se vratite i smislite još bolje međunaslove.
6. Vizuali u blogu - o da, molimo lepo!
Sadržaj sa slikama funkcioniše bolje od samog teksta. Zapravo,
sve sa slikama uvek bolje izgleda!
I to ima smisla. Čitateljsko iskustvo je mnogo lepše s upečatljivim slikama koje potkrepljuju sadržaj dugog i dosadnog teksta. Doduše, tekst možda i nije dosadan, ali bez slika jednostavno jeste.
To ne znači da treba da pronađete hrpu slika i ubacite ih u blog. I ovde morate
malo razmisliti:
- Fotografije s ljudima su odlične. Ali to mora biti uverljiva slika.
- Slike koje prikazuju ono što govorite u tekstu su uvek idealan izbor. Ako pričate o koracima, prikažite korake. Ako pričate o podacima, prikažite dijagram tih statistika
- Što se tiče broja slika, idealna bi bila jedna slika na 360 reči. No opet, ovo nije striktno pisano pravilo.
Konačno, postoji nekoliko tehnika koje bi morali imati na umu prilikom stavljanja slika na blog i uopšte na internet. Ova
tehnika se zove
optimizacija slika:
- Pre nego što prenesete sliku na internet, promenite naziv datoteke tako da sadrži ključne reči za ono što je na slici
- Optimizujte sliku kako biste smanjili veličinu datoteke. Sporo vreme učitavanja stranice je apsolutni ubica u online prometu pa se potrudite smanjiti kapacitet slika što je više moguće.
- Koristite Alt tag kako bi opisali sliku. Nemojte ugušiti opis slike ključnim rečima. Opišite sliku tako da ima smisla i slepoj osobi.
7. Sadržaj bloga - glavno jelo mora biti što preglednije
“Savršen” blog bi očigledno trebao biti
uverljiv, relevantan koristan i/ili zabavan. Oko toga nećemo ništa govoriti. No opet postoje neka “pravila” u pisanju za online sadržaj.
Na primer:
Šta ćete pre krenuti čitati?
Ovaj tekst:
Lorem ipsum dolor sit amet, an fabulas expetendis mei, illum accusam volutpat quo ea. Has ut nusquam quaestio definiebas, vis no ridensphaedrum reprehendunt. Vix ei alia ubique volumus, an mea aperiam meliore liberavisse. Pro vidit audire et, vix accusam omittam persequeris cu, quot labitur dolores qui no. Malorum perpetua partiendo no vim, an mea brute labores imperdiet, cum elit natum eam.In tollit tantas pri, magna facilis ad eam. Ne eos autem possim laboramus, viris dolore imperdiet ad sea. Mel ornatus sapientem cu, vis suas verear maiorum an, eos ad agamrecusabo abhorreant. Ea meliore senserit vix, per eros sale ut, mandamus rationibus intellegam sea eu. Porro doming doctus cu mei, pri populovocent voluptaria no. Ex iriure temporibus vel, convenire urbanitas eam in.
Ili ovaj tekst:
Lorem ipsum dolor sit amet, an fabulas expetendis mei, illum accusam volutpat quo ea. Has ut nusquam quaestio definiebas, vis no ridensphaedrum reprehendunt. Vix ei alia ubique volumus, an mea aperiam meliore liberavisse.
Pro vidit audire et, vix accusam omittam persequeris cu, quot labitur dolores qui no.
Malorum perpetua partiendo no vim, an mea brute labores imperdiet, cum elit natum eam.In tollit tantas pri, magna facilis ad eam. Ne eos autempossim laboramus, viris dolore imperdiet ad sea.
Mel ornatus sapientem cu, vis suas verear maiorum an, eos ad agam recusabo abhorreant. Ea meliore senserit vix, per eros sale ut, mandamus rationibus intellegam sea eu.
Porro doming doctus cu mei, pri populo vocent voluptaria no. Ex iriure temporibus vel, convenire urbanitas eam in.
Verujemo da
drugi tekst izgleda mnogo bolje.
Web stranice
nisu knjige. Ljudskom je oku lakše čitati tekst koji je razlomljen na odlomke.
Iako će svaki blog biti drugačiji, postoje najbolje prakse koje treba imati na umu:
- Bilo kakva nabrajanja stavite u odrednice (bullet liste). Numerisani popisi se ističu prilikom skeniranja tek
- Istaknitne ključne delove sadržaja. Delove sadržaja podebljajte (boldate).
- Sadržaj bloga bi trebao biti poravnjan nalevo. Nema goreg od čitanja obostrano poravnjanog teksta.
- Izbegnite da koristite duge odlomke. Ono što ste naučili u školi ostavite sa strane. U blogu koristite kratke odlomke.
8. Pozivamo vas na akciju (CTA dugme)
Svaki blog bi trebao imati
razlog za postojanje.
Ključna misao je da svaki
CTA koji koristite mora biti relevantan za ono o čemu se raspravlja u blogu. Znači, pišete li o laminatima, nećete voditi čitaoce da pogledaju ponudu pločica.
Neka CTA dugme bude
jasno i kratko. Na primer:
- Pogledajte ponudu pločica
- Klik do patika za vašeg mališana
I...
Napokon smo prošli tehničku anatomiju “savršenog” bloga! Cela ideja je izraditi blog koji ima jasno postavljenu strukturu i da je učinkovit što je više moguće.
Možda se ovo čini kao veoma dug proces. Možda se čini nemogućim.
No praksa radi čuda! Odlučite li se pisati blogove, a shvatite da to baš i nije za vas,
slobodno nam se javite :) Naš content tim je uvek spreman za akciju. Izazovite ih! Tj. nas! Ipak smo mi ti koji pišu ovaj blog ;)