5 bitnih činjenica za firme koje imaju web shop

Objavljeno: 18.12.2020. | 1 minute čitanja


Model atribucije toliko je složen da se mnoge platforme e-trgovine time ne zamaraju.

Model atribucije dodeljuje vrednost svim tačkama koje potencijalni kupac ostvari pre izvršene konverzije. Upravo zato, nije jednostavan i treba dobro razmisliti o tom načinu dodjeljivanja vrednosti. Uključuje sve vaše digitalne kanale - pretraživačku mrežu, prikazivačku, e-mail, društvene mreže, organsko pretraživanje, preporuke - i uticaj koji svaki od njih ima na eventualnu konverziju.

U dobra stara vremena to je bilo lako. Na primer, pokrenuli ste radio oglas i doveli pet novih kupaca u vrednosti od 250 dolara. Ta jedna dodirna tačka - oglas - dobio je 100% zasluga za tu prodaju.

Danas je situacija nešto drugačija! Prema godišnjem izveštaju Instituta za marketing sadržaja, poduzeća u svojim naporima koriste prosečno 13 taktika, sedam različitih platformi društvenih mreža i tri plaćena kanala oglašavanja.

Put kojim se korisnici kreću da bi saznali više o preduzeću, poslali upit, zatražili ponudu i na kraju kupili nešto iz vašeg web shopa može biti dug i zapetljan. Taj levak prodaje može biti jako velik.

 
Kako pratiti učinkovitost?


Modelom atribucije. Dodeliti vrednost svakoj komponenti s kojom korisnik ostvari interakciju tokom pretraživanja web stranice ili kupovine putem web shopa nije jednostavan zadatak. Modeli atribucije mogu biti osnovani i temeljeni na pravilima ili razrađeni i bazirani na algoritmima. Jedan dodir ili više dodira.

Zapravo postoji bar pet različitih modela koji se široko koriste:
  • Prvi dodir (Prvi klik): dodeljuje 100% zasluga prvoj dodirnoj tački na putu konverzije. Ovo je izvrsno za uvid u to kako vas ljudi pronalaze (i idealno za vrh vašeg levka), ali ako su pre konverzije pogodili još tri dodirne tačke, zaslužuje li zaista svu slavu?
  • Zadnji dodir (Poslednji klik): daje poslednjoj dodirnoj tački punu zaslugu, bez obzira na to koliko su drugih kanala i dodirnih tačaka možda prešli. Lako se prati i postavlja, ali danas se gotovo univerzalno smatra bezvrednim. Previše se toga događa unapred.
  • Linearno se dodeljuje jednaka vrednost svakom koraku na putu pretvorbe: ako bi kupac pre kupovine putovao kroz četiri dodirne tačke, svaka bi dobila 25%. To je bolje - svaka se tačka gleda i vrednuje - ali ima tendenciju podceniti ključne dodirne tačke.
  • Pozicijski favoritizuje i prvi i zadnji dodir: obično im daje po 40% zasluga - dok preostalih 20% deli između srednjih dodirnih tačaka. Očigledno je da model može drastično podceniti sredinu, posebno na dugom putu.
  • Vremensko propadanje: jednostavan je algoritamski model koji daje najviše zasluga tački koja je najbliže konverziji, a sve manje i manje kad se od nje odmaknete. Iako još uvek daje prednost posljednjem dodiru, daje deo vrednosti svakom koraku i kao takav je omiljeni model za mnoge firme.

Najbolji izbor je prilagođena opcija (model zasnovan na vašoj platformi, publici, marketingu i određenim poslovnim ciljevima). Međutim, naglašava se zapravo da je u analitici malo stvari složenije od višekanalnog atribucijskog modeliranja (računajući na svu analitiku i opseg velikog broja podataka). Model atribucije je u većini slučajeva složen, zamoran i frustrirajući. Mnogo je to pokušaja i grešaka tokom vremena.

Ali, apsolutno se isplati. Primena modela atribucije pomaže vam razumeti što utiče na kupce da kupuju, kako kupuju, odakle dolaze i koji kanali i taktike zaslužuju najveći dio zasluge (a time i povećane alokacije vašeg marketinškog proračuna).

Kada počnete avanturističku atribuciju u sferi e-trgovine, pet ćete stvari morati imati na umu pre nego što napravite taj najvažniji prvi korak.

#1 Asistirane konverzije najveći su deo vaše prodaje

Do 98% posetioca vašeg weba neće ništa kupiti pri prvoj poseti. 55% će proći sa stranice u roku od 15 sekundi po dolasku. 84% potrošača kaže da ili "potpuno" ili "donekle" veruje preporukama porodice, prijatelja i kolega o proizvodima. 88% veruje recenzijama stranaca jednako kao i onima koje poznaju. Prosečna stopa napuštanja korpe iznosi 68,81%, a 88% potrošača pretražuje mrežne recenzije kada razmišlja o kupovini.

Sve je ovo samo kako bismo ukazali na očgledno: mali broj korisnika dolazi na vašu stranicu i kupuje nešto pri prvoj poseti. Puno je toga što korisnici zapravo naprave pre nego što se odluče na kupovinu - provere mrežne recenzije, pregledaju društvene mreže preduzeća, pogledaju nadolazeće rasprodaje i slično te se vrate na web lokaciju kada su spremni izvršiti kupovinu.

Svaka interakcija pomaže u eventualnoj konverziji. Glavnina vaše prodaje dolazi od asistiranih konverzija koje daju dobar prikaz razumevanja ponašanja korisnika.

Želite li da se uverite? Idite na Google Analytics i pogledajte Konverzije> Višekanalni tokovi>Dužina puta i pogledajte koliko se tačno konverzija događa nakon samo jedne interakcije, dve interakcije, tri interakcije itd.

Zatim pogledajte Konverzije> Višekanalni tokovi> Asistirane konverzije. Pažljivo pogledajte poslednji stupac s oznakom "Asistirane konverzije / poslednji klik ili izravne konverzije".



Ako je vrednost veća od 1, to je korak na putu. Asistirane konverzije najveći su deo vaše prodaje. Vaš model atribucije to mora prepoznati.

#2 Ne postoji idealan model atribucije

Svaki model ima svoja ograničenja i nedostatke. U savršenom svijetu mogli bismo samo ukazati na jedan model koji će njima vladati i završiti sa tim. Ali to tako ne funkcioniše.

Prilagođeni model je najbolji, ali treba neko vrijeme da prikupi potrebne podatke i da shvati kupce kako bi ga pravilno izveo. Ako podaci nisu dobri, onda će i uvid biti nesiguran i možda pogrešan.

Prilagođeni model mora odražavati vaše kupce i vaše poslovanje. Morate uzeti u obzir ponašanje koje je važno za ostvarivanje ciljeva vašeg poslovanja i određene konverzije poput prijava na newsletter, slanja upita i sl. koji na kraju donose vrednost jer rezultiraju prodajom bez obzira na dužinu puta.

Koji su najbolji putevi do pretvorbe i najbolje asistirane konverzije? To je put koji govori što vaši korisnici rade. Koristite li ih punim potencijalom? Trošite li novac na kanale koji se ne pojavljuju u tim izveštajima?

Kupci pretražuju, razmatraju i kupuju na različite načine. Napravite model koji im odgovara, ali koji je u skladu i as vašim poslovanjem.

#3 Treba se pouzdati u podatke

U modeliranju atributa nema mesta za slijepa nagađanja. Oslonite se na Google Analytics i Enhanced eCommerce za prikupljanje podataka koji su vam potrebni. Postavite ciljeve i tokove. Okrenite se izveštajima kako biste potkrepili svoje odluke.

Vaši napori trebaju se voditi stvarnim i proverenim podacima u svakom trenutku:
  • koristite opcije automatskog označavanja u Google Ads-ima
  • upotrebite UTM parametre za društvene kampanje
Ako na nešto trošite vreme, energiju ili novac, trebali biste o tome prikupljati podatke. Previše platformi e-trgovine ne provjerava i ne koristi svoju analitiku aktivno.

Analitika ne sme plašiti! Iskoristite prednosti Google Analyticsa za povećanje web shop prodaje - što više podataka imate, upotrebite ih i uzmite u obzir. Samo tako ćete tačnije predvideti ostvarenje ciljeva i bolje razumjeti puteve konverzije koje vaši kupci zapravo vode.

Želite li da povećate svoje konverzije, a na kraju i prihode? Odgovor je jednostavan. Dohvatite podatke i iskoristite ih.

#4 Životnu vreednost (Lifetime value - LTV) treba uzeti u obzir

Želite li jednom prodati i završiti s tim kupcem ili biste više voleli da se kupci vraćaju iznova i iznova? Pretpostavimo da je odgovor jasan.

Upravo zato, morate uzeti u obzir životnu vrednost (LTV) svakog kupca. Vaši vrhunski kupci - u top 1% - vrede i do 18 puta više od prosečnog kupca.

Ipak, često uopšte ne razmišljamo o onima koji se vraćaju i o vrednosti koju oni sa sobom donose. Oni se ignorišu i to nije dobro. Ne vraćaju se na isti način na koji vas otkrivaju novi kupci. Njihov put je jedinstven i treba ga prepoznati jer zaslužuju zasluge za prihod koji donose.

Dakle, pogledajte promet u cijelom lijevku, posebno na vrhu. Šanse su da ćete pronaći dobar dio onih koji dolaze izravno (unošenjem web mesta ili upotreba oznake), društvenim mrežama ili e-poštom.

Novi se kupci verovatno pojavljuju putem plaćenih oglasa, organskog pretraživanja, preporuka i društvenih mreža.

Sve je to važno, ali također trebate znati da je jeftinije zadržati kupca nego steći novog. Bolje je da prepoznate puteve koji ih vraćaju u vašem modelu atribucije te bi im zbog toga trebali dati veću težinu od onih puteva koji donose nove korisnike.

Odmaknite se od pojedinačnih događaja konverzije i razmišljajte dugoročno. Uzmite u obzir životnu vrednost, a ne samo vrednost narudžbine. Optimizujte važne kanale.

#5 Praćenje kampanje je neophodno

Već smo spomenuli koliko su ključni podaci. Da biste neprestano bili u toku s informacijama, stvarnim i realnim podacima morate pratiti svoje marketinške kampanje.

Upotrebite UTM parametre za generiranje prilagođenih URL-ova za svoje kampanje. Možete ih koristiti u e-mail marketingu, društvenim mrežama, plaćenim oglasima i još mnogo toga. Pomoću njih možete bez napora pratiti svaku kampanju, dok za praćenje e-mail marketinga dovoljan je MailChimp.

Ispravno postavite Google Analytics. On na jednom mestu ima sve podatke i sva praćenja. Želite li bolje razumeti vaše ponašanje kupaca i njegova kretanja? Sve to pronađite u Google Analyticsu koji ima i svoju novu unapređenu varijantu - Google Analytics 4.

Ako upotrebljavate više od jednog marketinškog kanala, praćenje kampanje apsolutno je neophodno. Bez toga stvarno ne možete znati što funkcioniše, ko odakle dolazi, što optimizirati i što smanjiti. Analytics pokazuje ponašanje, dok atribucija istražuje učinkovitost kanala koje imate u kombinaciji. To je savršeno uparivanje.
 
Evo što sigurno znamo:

Atribucija je sve teža kako se poslovanje okreće sve većim i većim kanalima, metodama i kampanjama. Većina konverzija uključuje višestruke interakcije - prema nekim istraživanjima gotovo 80%.

Budite drugačiji. Učinite pravu stvar. Izradite model atribucije koji odražava ono što se stvarno događa, a za svu pomoć slobodno nam se obratite kako bi zajedno iskoristili sve prednosti Google Analytics alata.
Arbona logo

Arbona Club

Pročitajte blog koji je besplatno dostupan za članove Arbona Cluba.

Prednosti Arbona Club-a koje vas očekuju

  • Arbona blogovi
  • Arbona eBook
  • Arbona Podcast
  • Arbona Webinari
Podeli na:
Arbona logo

Standard članstvo Arbona Cluba je besplatno. Prijavite se za dodatan sadržaja o digitalnom marketingu.

Niste član Arbona Cluba? Popunite podatke za prijavu i postanite član Arbona Cluba!

Arbona logo

Besplatna registracija u Arbona Club

Arbona logo

Zahvaljujemo na prijavi i registraciji.

Sada ste član Standard Arbona cluba.

Uživajte u našem sadržaju te nas za dodatna pitanja kontaktirajte.

Kontakt podatke pronađite u podnožju naše stranice.

Arbona logo

Arbona Club prijava

Prednosti Arbona Club-a koje vas očekuju

Za više informacija i prijavu u Arbona Club kontaktirajte nas!

Kontaktirajte nas