Kako napraviti lokalni SEO za kompanije bez fizičkih lokacija? (1. deo)

Objavljeno: 22.08.2022. | 1 minute čitanja

“Moja kompanija vrši lokalne isporuke, ali nemamo fizičku prodavnicu. Kako se nositi sa takvim upravljanjem, šta učiniti?”

“Radim od kuće. Kako bi trebalo da mi izgleda lokalni SEO?”

"Postoje li saveti za lokalni SEO za klijente koji virtuelno služe svojim kupcima?"

Puno je pitanja poput ovih koji se nameću kod izrade lokalnog SEO-a za kompanije sa skrivenim ili nepostojećim fizičkim lokacijama. Šta je lokalni SEO već smo nekoliko puta ponavljali ali sada je pravo pitanje kako raditi lokalni SEO bez fizičke lokacije kompanije?

Google se neprestano razvija i može lako da pogreši, previdi ažuriranja i propustiti datu priliku.

Sjajna vest je da postoje lokalne marketinške mogućnosti za gotovo svaku vrstu poslovanja, ali morate da znate kojim putem želite da idete na osnovu načina na koji funkcioniše brend kojim se bavite i koji oglašavate.

Kroz blog ćemo pokušati da identifikujemo Vaš model zajedno sa najboljim mogućnostima koje Vam stoje na raspolaganju kako biste bili otkriveni od strane maksimalnog broja lokalnih korisnika i Vaših potencijalnih kupaca.
  
 

Identifikujte svoj poslovni model:

 
   
Ako postavljate pitanja o tome kako napraviti lokalni SEO, velika je verovatnoća da posao koji oglašavate ulazi u jednu od četiri kategorije:
  
 

1. Uslužne delatnosti (Service Area Business - SAB)

 
Većina kućnih usluga (usluga uređenja okoline, održavanje kuće, vodoinstalaterski radovi, zidarski radovi, itd.) pripadaju ovoj kategoriji. Možete da imate ili nemate imati fizičke adrese koje služe kao sedište ili kancelarija, ali presudna funkcija Vašeg poslovanja je da budete dostupni kupcima u blizini, da se Vaša web stranica pojavi u top 3 mesta na organskim rezultatima pretrage kada Google uoči da korisnici traže uslugu sebi u blizini.
  
  

2. Poslovanje od kuće
  

Vaša kućna adresa je Vaše fizičko mesto i možete kupce iz blizine uslužiti u svojoj kući ili otići do obližnjih kupaca da ih uslužite. Možete obavljati i kombinaciju oboje. Funkcija Vašeg poslovanja je da radite van kuće.

Napomena: Ako radite od kuće, ali se nikada ne susrećete licem u lice sa kupcima radi isporuke ili ispunjenja bilo koje vrste usluge, onda pripadate u jednu od idućih kategorija koju ćemo Vam naglasiti.
  
 

3. Virtualno poslovanje

  
Sve transakcije provodite virtuelno: putem telefona, računara, dostave i drugih sličnih servisa. Vaša kompanija može da bude web shop ili da nudi digitalne usluge. Takođe, može i da prodaje putem štampanog kataloga ili na sličan načina. Možda radite sa jedne ili više fizičkih adresa i želite da privučete pažnju kupaca u raznim regionima ili gradovima, ali nijedan kupac nikada ne dolazi na Vašu lokaciju. Funkcija Vašeg poslovanja je da nikada ne komunicirate lično sa kupcima.
  
  

4. Hibridno poslovanje

  
Ova kategorija je neka vrsta “ulova” koji pokriva mnoge varijacije.

Jedan od klasičnih primera je restoran u kom kupci plaćaju lično, preuzimanje proizvoda uz naplatu gde kupci dolaze na lokaciju, ali mogu platiti i putem interneta, kao i dostava gde kupci plaćaju putem interneta, a kurirska služba dolazi do njihovih kuća ili adrese navedene u dostavi.

Druga varijanta bi bila kompanija za kućne usluge poput obućara ili bravara gde korisnici dolaze u fizičku prostoriju, sastanci kod kuće zbog dogovora oko ugradnje materijala za radove na kući ili e-trgovina koja se bavi prodajom sigurnosnih proizvoda.

Još jedan hibridni model, koji sadrži sve odjednom. Imate fizičku lokaciju, dostupni ste putem web shop-a i imate veliki broj prodaje štampanih primera kataloga.

Hibridni poslovni modeli postali su češći 2020. godine zbog pandemije COVID-19 i drugih činioca i nema niti jedne funkcije koja ih tačno definiše. Jedinstveni su u činjenici da svi oni traže načine kako da povećaju vidljivost kupaca na određenom području i u određenom regionu.
  
  

Nikada ne radite ove stvari, bez obzira na Vaš poslovni model

  
Pre nego što započnemo sa popisivanjem lokalnih mogućnosti SEO-a temeljenih na određenom modelu, mora se zaštititi brend koji oglašavate od neželjenih rezultata izbegavanjem pogrešnih koraka:

  • Ne postavljajte virtuelne kancelarije bez osoblja ili poštanske sandučiće u pokušaju lažiranja lokacije vlastite kompanije radi stvaranja popisa lokalnih kompanija.
  • Ne postavljajte nizove lokacija preko kuća prijatelja ili članova porodice u pokušaju da lažirate upravljanje više lokacija.
  • Nemojte postavljati popise za kuće za odmor ili prazna imanja. Možete navesti prodajnu kancelariju takvih preduzeća, ali ne i nekretnine koje se iznajmljuju ili prodaju.
  • Nikada se nemojte “tiho” upuštati u kršenje Google-ovih smernica.
  • Budite oprezni oko previše obećavajućih rezultata ili pristajanja na nerealne ciljeve kada se takmičite protiv kompanija koje već imaju postavljene temelje kao i puno veće budžete. Ono što se sa sigurnošću može reći jeste da je teško takmičiti se za lokalnu vidljivost sa brendovima koji već imaju komunikaciju sa korisnicima licem u lice, pa krenite u posao sa informisanim očekivanjima, umesto sa neostvarivim ciljevima.


Sada prelazimo na strategiju!
  
  

Kako napraviti lokalni SEO za kompanije koje imaju uslužne delatnosti (Service Area Business - SAB)?

 

Postoje brojne mogućnosti za kompanije uslužnih delatnosti bez fizičkih lokacija. Zapravo, ažuriranja Google-ovih smernica 2020. stvorila su povoljniji scenario za njih.

Aktivnosti za kompanije uslužnih delatnosti podelićemo na 3 dela:
  • putem lokalnog saobraćaja
  • putem organskog saobraćaja
  • putem plaćenog saobraćaja
  

Lokalni saobraćaj:

  
Vaš put do uspeha započinje razumevanjem Google-ovih zahteva (sadržanih u vodičima: Smernice za predstavljanje kompanije na Google-u kao i u Smernicama za kompanije koje pružaju usluge na lokaciji korisnika) specifičnih za uslužne delatnosti.

Dobro je da se svako upozna detaljnije sa smernicama, ali svakako ćemo navesti neke značajnije:
  
  • “Skrivanje” adrese
Prilikom izrade profila na Google My Business-u daćete svoju adresu Google-u. Čak i ako se radi o kućnoj adresi, mestu magacina ili drugom objektu koji ne želite da javnost poseti, Vaš profil mora da sadrži neku adresu. Zatim, kako se navodi u Google smernicama ako ne želite, možete od Google-a zatražiti da “sakrije” Vašu adresu.

Dugo se raspravljalo utiče li skrivanje adrese na rezultate pretrage, ipak bez obzira ima li, popisima sa skrivenim adresama nedostaju oznake na Google-ovim mapiranim ekranima, u poređenju sa preduzećima koji otkrivaju svoje adrese. To je definitivan nedostatak u pogledu vizuelnog utiska. Nedostatak objavljene adrese, takođe može uticati na to veruju li kupci da je Vaš posao zaista lokalno orijentisan, a to bi moglo negativno uticati na pozive i potencijalne kupce.
  
  • Postavljanje područja do kog ide Vaše poslovanje
Stariji GMB profili imali su funkciju koja omogućuje da postavite radijus koji prikazuje područje usluge. Međutim, na novim profilima morate uneti gradove ili poštanske brojeve da biste prikazali gde je Vaša kompanija i koji deo uslužuje svojom delatnošću. Možete uneti do 20 takvih gradova. Granice takvih područja ne bi trebale prelaziti oko dva sata vožnje od mesta gde je sedište kompanije.

Nijedna studija nikada nije utvrdila da ono što unesete kao područje pružanja usluge na bilo koji način utiče na Vaše mesto na rezultatima pretraživanja. Ako se odlučite da ih prikažete, to je informacija kupcima.

Nekoliko poslednjih stvari koje bi trebalo znati:
  • Na vama je hoćete li povezati svoj GMB profil sa početnom web stranicom kompanije ili će korisnike voditi na odredišne stranice zavisno čime ih prvo želite upoznati. Prva mogućnost mogla bi pružiti poboljšanje na rezultatima pretraživanja zbog početnih stranica koje obično imaju viši autoritet stranice. Druga mogućnost, ipak može biti bolje korisničko iskustvo za Vaše potencijalne kupce.
  • Nemojte propustiti priliku da na svom GMB profilu postavite meni usluga, navodeći tako sve mogućnosti i ponude koje imate u svom poslovanju.
 
   

Organski saobraćaj:

  
Ovde ne čudi što se svaka kompanija u području pružanja usluga trebalo truditi da ima kvalitetnu web stranicu. Baš poput tradicionalnih kompanija i Vi želite mobilno prihvatljivu, sigurnu web stranicu koja pruža izuzetno korisničko iskustvo, snažnu strukturu internih veza, uverljiv sadržaj usmeren na potrošače i neprestano rastući autoritet domena zasnovan na ulaznim vezama stečenim tokom vremena. Odnosno, želite da što bolje rangirate sopstvenu web stranicu za što je moguće više važnih izraza koji se koriste za pretraživanje, a vezani su za Vaše preduzeće.

Tamo gde stvari postaju zbunjujuće u organskom saobraćaju obično se odnosi na koncept odredišnih stranica.

Najbolja praksa za tradicionalne kompanije je da stvore jedinstvenu odredišnu stranicu za svaku od svojih fizičkih lokacija. Cilj ovih stranica je da budu vidljive određenoj lokalnoj publici sadržajem koji je posebno dizajniran za njihove potrebe, a u vezi sa određenim mestom. Te stranice se mogu dobro rangirati i mogu se koristiti kao URL-ovi odredišne stranice za GMB profile sa više lokacija. Kompanije sa više fizičkih kancelarija takođe mogu stvoriti ove vrste stranica kao dokaz prisutnosti na određenom području, čak i ako kupci ne dolaze u kancelariju.

Ali veliko je pitanje: šta ako kompanija opslužuje veliko područje izvan svoje fizičke lokacije? Treba li da se stvore odredišne stranice lokacija koje kompanija opslužuje?

Odgovor je da. Trebalo bi razmisliti o izradi odredišnih stranica za područja pružanja usluge ako imate nešto jedinstveno da izložite u svakom gradu usluge i ako ograničite pokrivenost na razumno područje.

Dve stvari koje bi trebalo izbegavati u ovom slučaju su:
  • Stvaranje dupliranih odredišnih stranica područja pružanja usluge jer zapravo ne postoje jedinstvene funkcije usluga ili kupaca povezanih sa različitim gradovima.
  • Stvaranje ogromnog broja odredišnih stranica u pokušaju da se preduzeće na jednom mestu rangira za veliko područje, poput desetak okruga ili čak celokupne države.

Zauzmite pristup koji za Vašeg kupca ima smisla i usresredite se na sadržaj koji će odgovoriti na njegov upit i zadovoljiti njegove potrebe. Izgradite jaku unutrašnju strukturu veza na stranice, pokušajte da dobijete nekoliko dobrih ulaznih veza do njih i pratite kako se rangiraju u organskim rezultatima za željene ključne reči.
 
  

Plaćeni saobraćaj:


Svako ko upravlja uslužnom delatnošću zna da jedna od njihovih ključnih, istorijskih bolnih tačaka bila je rangirati celo područje njihove usluge zbog Google-ove pristrasnosti oko blizine korisnika i poslovanja. Uprkos tome što ima zaseban skup pravila za ovaj način poslovanja, Google i dalje previše postupa sa tim modelima poput direktnog susreta prodavca i kupca obično usresređujući svoje mogućnosti rangiranja na zadato (ali skriveno) mesto.

Kada Vaši lokalni i organski napori ne uspeju da ostvare vidljivost koja Vam je potrebna na celom području interesovanja, Google Ads kampanje omogućuju Vam da popunite te praznine. Ako se posao koji oglašavate nalazi u kvalifikovanoj industriji i na određenom geografskom području, možete prikazivati ​​ove oglase za vrste poslova koje želite obavljati u uslužnom području samo određenom broju korisnika koje prethodno definišete. Takođe, uslužne delatnosti svojim Google Ads kampanjama, osim veće vidljivosti, žele svakako sklopiti više poslova što posledično predstavlja i veću zaradu.

Cilj je raditi na pretvaranju svakog kupca u ponovljenog kupca. Google oglašavanje ima svoju veliku prednost, a to je što Vam omogućuje vidljivosti koju jednostavno ne možete zaraditi na bilo koji drugi način. Ako to stvara pozitivan ROI za brend koji oglašavate, onda je to isplativo ulaganje!

Kako napraviti lokalni SEO za svoje “kućno” preduzeće, a kako za poslovanje koje ima web shop? Odgovore potražite u sledećem Arbona blogu.

Želimo da Vam omogućimo otkrivanje svih važnih činioca za Vaše preduzeće jer lokalni SEO je sve važnija tema kojom se treba susretati i na kojoj treba raditi.
Podijeli na:
Arbona logo

Standard članstvo Arbona Cluba je besplatno. Prijavite se za dodatan sadržaja o digitalnom marketingu.

Niste registrirani? Popunite podatke za prijavu u Standard članstvo Arbona Cluba.

Arbona logo

Registracija korisnika

Arbona logo

Zahvaljujemo na prijavi i registraciji.

Sada ste član Standard Arbona cluba.

Uživajte u našem sadržaju te nas za dodatna pitanja kontaktirajte.

Kontakt podatke pronađite u podnožju naše stranice.

Šta je hard bounce?
Hard bounce se odnosi na e-mail poruku koja se vratila pošiljaocu jer je odbijena od strane mail servera primaoca. Ovo se obično dešava kada e-mail adresa nije ispravna ili ne postoji, ili kada je e-mail server primaoca blokirao poruku. Saznajte više
Šta znači canonical URL?
Canonical URL je preferirana URL adresa za određenu web stranicu, koja se bira kao glavna ili primarna adresa koju pretraživači treba da indeksiraju i rangiraju. Saznajte više
Šta je Affiliate marketing?
Affiliate marketing je marketinška strategija koja se zasniva na efektu, a kojom pojedinac ili kompanija promoviše proizvod ili uslugu i zarađuje proviziju za svaku prodaju ili konverziju koja je ostvarena putem njihove jedinstvene veze za preporuku. Saznajte više
Šta je Crawl budget?
Crawl budget, ili proračun indeksiranja, se odnosi na broj stranica na web stranici koje alati za indeksiranje pretraživača smeju posetiti u određenom vremenskom periodu.
  Saznajte više
Šta je Googlebot?
Googlebot je softver za web crawling koji se koristi od strane Google-a za otkrivanje i indeksiranje novih i ažuriranih web stranica na internetu. Koristi se za prikupljanje podataka o web stranicama i njihovim stranicama kako bi se dodale u Google indeks pretraživanja. Sadrži alate za indeksiranje mobilnih i stonih računara, kao i specijalizovane alate za indeksiranje vesti, slika i video zapisa.

Googlebot počinje dohvatanjem nekoliko web stranica, a zatim slede linkovi na tim stranicama kako bi pronašao nove URL-ove. Dok se kreće, Google bot indeksira tekst na stranicama koje posećuje i koristi te informacije da utvrdi relevantnost i autoritet stranice i... Saznajte više
Šta je Above the fold content?
"Above the fold content" ili sadržaj pre preklopa odnosi se na deo web stranice koji je vidljiv korisniku bez skrolovanja.  Saznajte više
Šta je SEM?

SEM je skraćeno od "Search Engine Marketing" i primarno označava oblik online marketinga koji se sprovodi pomoću plaćenih oglasa na pretraživačima.

Širi je pojam od SEO-a, odnosno same optimizacije za pretraživače, što je neplaćena metoda,  za razliku od plaćenh, odnosno PPC metoda.
SEM je oblik online marketinga koji promoviše kompanije povećanjem njihove vidljivosti kroz rezultate pretraživanja na internet pretraživačima.

... Saznajte više
Šta je segmentacija?
Segmentacija je podela kupaca, klijenata odnosno primatelja Vaših marketinških poruka u grupe, pri čemu se grupira po nekim sličnostima, a razlike među tim grupama su što veće.

Segmentacija se u smislu digitalnog marketinga odnosi na grupiranje primalaca Vaših marketinških poruka, na primer e-mailova ili oglasa. Različitim grupama odnosno segmentima Vaše publike, uputićete slične ali prilagođene poruke kako biste što bolje “pogodili” onu koja će primaocu biti interesantna i time povećati šansu za konverziju.

U praksi, segementacija se najčešće vrši po ponašanju potrošača kao i geografskim, demografskim i psihografskim kriterijumima.... Saznajte više
Šta je prodajni levak?
Prodajni levak odnosno sales funnel je niz koraka koje prolazi osoba od kad sazna za Vašu kompaniju i proizvod pa dok konačno ne postane Vaš kupac. Kraće, prodajni levak je proces kojim se ostvaruje prodaja.

Prodajni levak se deli u faze, a najpoznatiji model je AIDA, podela na četiri dela: Awareness, Interest, Desire and Action odnosno upoznavanje, interesovanja, želja i akcija.

Svoj naziv dobio je radi čestog grafičkog prikaza u obliku levka jer prve faze obuhvataju veći broj ljudi dok završne značajno manji.

... Saznajte više
Šta je buyer persona?
Buyer persona je fiktivna reprezentacija savršenog kupca kom definišemo pripadajuću demografiju, interesovanja, obrazovanje i posao, ali i koji su mu problemi, ciljevi, o čemu razmišlja i kako donosi odluku. Još se naziva i customer persona i marketing persona. ... Saznajte više
Šta je Below The Line (BTL) marketing?
Below the line marketing ili marketing ispod crte je onaj markting koji je usmeren prema definisanoj ciljnoj publici, odnosno takozvanim buyer personama. Takav marketing se temelji na podacima o korisnicima kao što su oni demografski, interesni ili pak geografski. Upravo to rezultate BTL marketinga čini lako merljivima. 

Primer BTL marketinga je email marketing, affinity marketing, kao i marketing na društvenim mrežama, koji se lako usmerava na tačno određenu publiku.
... Saznajte više
Koje su faze korisničkog putovanja kupca?
 (customer journey) je proces kroz koji kupci prolaze kako bi postali svesni o proizvodu ili usluzi, evaluirali ga i na kraju kupili.

A koje su to faze? Iako je svima poznata podela na 3 faze, ovde ćemo upoznati i 4. fazu koja se često zaboravlja.

Prve tri faze korisničkog putovanja su:
  • awareness (faza svesti)
  • consideration (faza razmatranja)
  • decision (faza odluke).
Četvrta faza je zapravo negovanje odnosa sa Vašim korisnicima i nakon što ste od njih imali direktnu korist (nakon kupovine), a zove se care (faza brige o korisniku/kupcu). To je faza koja se često zaboravlja, a puno puta upravo ona podstiče korisnike da ponovo kupe Vaš... Saznajte više
Šta je online recenzija?
je pri kupovini proizvoda ili korišćenja određene usluge.

Potencijalni kupci sve više veruju ostavljenim recenzijama drugih korisnika i prema njihovim preporukama odlučuju žele li ili ne žele da kupe proizvod ili uslugu. Dobra, jasna i pozitivna recenzija najčešće je put do prodaje.

Sve češće korisnici i kupci online putem daju svoje mišljenje i ocenjuju kupljeni proizvod, dobijenu uslugu ili drugu činjenicu koju imaju o preduzeću. Bolja online recenzija vodi i do veće prodaje čime se danas i vode mnoga preduzeća.

Istraživanja pokazuju da sve veći broj kupaca pročita ostavljenu recenziju o proizvodu na internetu pre nego što se odluči završiti kupovinu, a svake godine... Saznajte više
Šta je Bitly?
Bit.ly je alat koji služi za skraćivanje URL-ova i platforma za upravljanje vezama. Kompanija Bitly osnovana je 2008. godine. Bitly mesečno skraćuje i do milijardu linkova za upotrebu na društvenim mrežama, u e-mailu, sms-u, itd. Osim toga, on je moćan alat za online marketing koji se koristi za praćenje klikova, pregledanje web mesta, praćenje geografskih lokacija odakle dolazi najviše klikova i slično.

Od avgusta 2018. godine Bitly je skratio više od 37,5 milijardi URL-ova.

Besplatna verzija Bitly alata dostupna je svima, potrebno je samo izvršiti prijavu. Osim skraćivanja linka, Bitly omogućuje i promenu celog naziva linka samo što takav link zadržava postojeći... Saznajte više
Šta su web push notifikacije?

 su marketinški kanal koji korisnika može ponovo da dovede na Vašu web stranicu. One su klikabilne rich content poruke koje se šalju na uređaj od strane web stranice ili web aplikacije.

Korisnik mora da odobri primanje notifikacija kako bi mu se mogla poslati push notifikacija što sa druge strane znači da je zainteresovan za potencijalno primanje svih novosti i da razmišlja o kupovini.

Web push notifikacije automatski se mogu slati svim korisnicima koji su:
  • posetili određenu kategoriju proizvoda,
  • posetili stranicu proizvoda ili usluge,
  • napustili proizvod koji su već dodali u korpu,
  • započeli, ali nisu završili rezervaciju smeštaja, leta i sl. - čime se dolazi do ponovnog... Saznajte više
Zašto koristiti LinkedIn grupe?
Uključivanje u relevantne LinkedIn grupe i aktivno učestvovanje u istima mogu biti vrlo efikasan marketinški alat. Putem LinkedIn grupa možete informisati tržište o svojem postojanju, graditi lični ili kredibilitet kompanije u određenom području, privući potencijalne kupce na svoju web stranicu, povezati se sa brojnim ljudima na društvenim mrežama, prezentovati svoju ponudu.... Saznajte više
Šta je geo-targetovanje?
Geo-targetovanje je praksa dostavljanja različitih sadržaja ili oglasa korisnicima u zavisnosti od njihove geografskoj lokacije. Facebook i Google omogućuju funkciju prikazivanja oglasa na tačno određenom geografskom području, što je neizostavan korak prilikom postavljanja svake kampanje koji omogućuje dostizanje željene ciljne grupe. 

 

... Saznajte više
Šta je MailChimp i koje su njegove prednosti?
Mailchimp je integrisana marketinška platforma, primarno namenjena odnosno Iako je Mailchimp u početku pružao samo ovu mogućnost, danas sadrži brojne funkcionalnosti, poput mogućnosti kreiranja oglasa za društvene mreže, konačnih stranica i još mnogo toga. 
 
Korišćenjem MailChimp-a gotovo svaka kompanija može ostvariti velike prednosti. Platforma je relativno jednostavna za korišćenje, a postoji i besplatna verzija sa ograničenim funkcionalnostima koje će biti dovoljne za neke kompanije. Osim toga, MailChimp omogućuje automatizaciju komunikacije, kako bi Vaše poruke dosegle određene kupce u najboljem trenutku, kao i izvrstan pregled učinkovitosti Vaših e-mail kampanja.

 

... Saznajte više
Ko je jedinstveni posetilac?
Jedinstveni posetilac je termin koji se odnosi se na U marketinškoj analizi jedinstveni posetilac broji se samo jednom za određeni vremenski period, nezavisno od njegovog broja poseta web stranice. To znači da ako isti posetilac poseti stranicu na primer tri puta, u analizi će biti prepoznat kao jedan posetilac, a ne tri.

Drugi naziv za ovaj termin je i ... Saznajte više
Šta je gerila marketing?
Gerila marketing je naziv za ili proizvodu, odnosno podsticanje brand awareness-a. Ova marketinška strategija zahteva out-of-the-box razmišljanje i kreativan pristup, a vrlo često i relativno niska finansijska ulaganja. Osnovni cilj gerila marketinga je iznenaditi javnost i tako podstaći širenje priče o brendu. ... Saznajte više
Šta je content marketing?
Content marketing podrazumeva (content-a) na različitim kanalima sa ciljem privlačenja jasno definisane ciljne grupe. Konačna svrha content marketinga je izgradnja odnosa s kupcima i podsticanje prodaje na indirektan način. 
 
Ono što razlikuje content od oglašavanja je relevantnost i vrednost informacija za korisnike. Kvalitetan content pruža informacije koje interesuju korisnike, pa ih zbog toga oni svojevoljno čitaju, gledaju ili slušaju, dok kod oglasa to čine jer nemaju izbora. 
 
Nego šta uopšte znači sadržaj ili content? On može postojati u različitim oblicima, između ostalog i kao blog objave, infografike i e-knjige, a može se distribuisati putem web stranica, društvenih mreža i newslettera. Ovaj... Saznajte više
Šta je webinar?
Webinar je online oblik, tj. forma temeljena na prezentaciji putem interneta. Najčešće je snimljen unapred, a onda se prikazuje određenoj ciljnoj grupi sa ciljem informisanja, predavanja ili prezentacije određenog proizvoda ili usluge.
 
Webinar se može održavati i uživo pa autori sa članovima mogu voditi razgovor u realnom vremenu. Sa polaznicima webinara autori mogu podeliti video zapise, audio zapise, fotografije ili bilo koje dokumente. 
 
Unapred se odredi točan datum i vreme početka webinara, a učesnici se najčešće uloguju u okviru određenog sistema.

 

... Saznajte više
Šta je e-knjiga?
Elektronska knjiga ili  poput pametnih telefona, tableta ili računara, a koju se distribuira putem interneta.

Dobro osmišljen i napisan e-book jedan je od načina za privlačenje posetioca na web stranicu, a posledično i dobijanje novih klijenata.

  1. Definišite temu i ciljnu grupu
  2. Strukturno složite knjigu (poglavlja, naslovi, odlomci)
  3. Dizajn (naslovna, tipografija)
  4. Vizualni elementi (infografike i fotografije)
  5. Poziv na akciju 
  6. Pretvoriti u PDF dokument
  7. Kreirati podstranicu za e-knjigu odakle će se moći preuzeti
  8. Promocija knjige putem društvenih mreža i oglašavanja
... Saznajte više
Šta je gejmifikacija?
Gejmifikacija je implementacija principa igre u situacijama koje nisu direktno povezane sa igrama, a posebno je primetna na društvenim mrežama. Na ovaj način korisnici društvenih mreža imaju priliku da osvoje nagradu u zamenu za aktivnosti poput lajkovanja, ostavljanja komentara ili osmišljavanja kreativnih elemenata (fotografija ili kratkih tekstova). Unošenjem gejmifikacije u marketinške aktivnosti kompanije podstiču angažman i lojalnost kupaca, ali i rast svesti o brendu.... Saznajte više
Šta su chat-botovi?
Chat-botovi su sve popularniji oblik komunikacije između prižioca neke usluge i korisnika. Reč je o autmatizovanim ličnim asistentima koji su dizajnirani kako bi simultovali uživo razgovor sa korisnicima.

 

Chat-botovi imaju veliku primenu kod instant messaging aplikacija, putem kojih mogu preuzeti ulogu operatera odnosno zameniti ljudski faktor.

 

Programirani su da komuniciraju sa posetiocima web stranice vodeći ih kroz komunikaciju i pružajući im informacije o proizvodima i uslugama, do same kupovine ili poručivanja usluge ili proizvoda.... Saznajte više
Šta je online recenzija?
Online recenzija je online iskustvo korisnika pri kupovini proizvoda ili korišćenja određene usluge.

Potencijalni kupci sve više vjeruju ostavljenim recenzijama drugih korisnika i prema njihovim preporukama odlučuju žele li ili ne žele da kupite proizvod ili uslugu. Dobra, jasna i pozitivna recenzija najčešće je put do prodaje.

Sve češće korisnici i kupci online putem daju svoje mišljenje i ocenjuju kupljeni proizvod, dobivenu uslugu ili drugu činjenicu koju imaju o preduzeću. Bolja online recenzija vodi i do veće prodaje čime se danas i vode mnoga preduzeća.

Istraživanja pokazuju da sve veći broj kupaca pročita ostavljenu recenziju o proizvodu na internetu pre nego što se... Saznajte više
Kako slati newsletter postojećim i potencijalnim klijentima?
Iako se ponekad može činiti kako je kreiranje i slanje newslettera komplicirani proces, ono je često jedan od složenijih delova e-mail marketinga. E-mail newsletter može biti u HTML ili teksutalnom obliku, a ogašivači ga najčešće koriste kako bi obavijestili klijente o određenim promocijama i sl.

Za slanje newslettera potreban vam je software ili web aplikacija putem koje je moguće kreirati newsletter, a takođe, potrebno je i imati email server koji se koristi za slanje newslettera.

Jedan od najpopularnijih i najkorištenijih sistema za slanje newslettera je Mailchimp. Nakon što se prijavite potrebno je kreirati bazu klijentata/potencijalnih klijenata. Jedan od najlakših načina za to... Saznajte više
Kako prepoznati stručnjake u području digitalnog marketinga?
Prepustili biste oglašavanje putem Interneta firmi za koju ste sigurni da je kvalitetna i profesionalna. Kako prepoznati stručnjake u području digitalnog marketinga? Pojam digitalni marketing sve se češće spominje vezano uz oglašavanje na Internetu. Upravo spoj marketinga i digitalnih tehnologija podrazumeva se pod pojmom digitalni marketing.

Brojne su mogućnosti i načini oglašavanja putem Interneta i brojne firmi u Srbiji se bave digitalnim marketingom. Zavisno od toga koji ste način oglašavanja putem interneta odabrali, prema tome i birajte stručnjake. Oglašavanje putem Interneta oguće je na različite načine, npr SEO, oglašavanje putem Adwordsa, e-mail oglašavanje, putem društvenih mreža i tako dalje.

Stručnjaci na području... Saznajte više
Zašto je bolje koristiti Internet oglašavanje nego ostale oblike oglašavanja?
Treba li se oglašavati putem interneta ili izabrati ostale oblike oglašavanja? Naš odgovor na to pitanje je oglašavanje putem interneta.

Zašto je bolje koristiti internet oglašavanje nego ostale oblike oglašavanja? Danas gotovo ne postoji niko ko se bavi nekom delatnošću, a da nije prisutan na internetu. Stoga ako još uvek nemate svoj web vreme je da je pokrenete. Upravo vaš web može biti vaš glavni oglas na internetu. Postoje različiti načini oglašavanja na internetu, na primer SEO, e-mail oglašavanje, AdWords oglašavanje, oglašavanje putem društvenih mreža i tako dalje.

Prvi korak u internetskom oglašavanju je dobra optimizacija web stranice jer dobro optimiziranu web... Saznajte više
Šta vas čini boljim od ostalih marketinška agencija?
najvažniji su faktori koji određuju koliko će web stranica biti dobro pozicionirana, donosno kolika će biti njena posećenost, a što sve zajedno rezultira uspešnim poslovanjem i dobrom prodajom Vaših proizvoda ili usluga. Da bi to uspeli potrebna je visoka predanost poslu i kvaliteta u odrađivanju. Marketing je uopšteno vrlo složen posao koji se sastoji od nekoliko ključnih faktora, a neki od najvažnijih su pouzdanost i funkcionalnost, kreativnost, znanje, iskustvo, orginalnost, proaktivnost, inovativnost, fleksibilnost, prilagodljivost, poštivanje dogovorenih rokova i obostrano zadovoljstvo, a to je ono što nas odlikuje.
 
Zadovoljan klijent je ono što drži svaku marketinšku agenciju, pa tako i nas,... Saznajte više
Kada slati newsletter?
Sudeći prema rezultatima istraživanja najbolji dan za slanje newslettera je utorak, dok je najbolje vrijeme za slanje newslettera između 09-11h ujutro. Newsletteri su savršen marketinški alat za direktnu komunikaciju nadolazećih događaja, akcija i posebnih ponuda.
Kada slati newsletter? Uz previše saveta, više niko ne zna tačan odgovor!

Ako je suditi prema istraživanjima, utorak je sigurno najbolji dan za slanje newslettera. Utorkom se najviše njih i otvori... ili ipak ne? 

Uz rame utorku stoji četvrtak! Sreda se takođe spominje u ovom kontekstu. Sreda u više izvora stoji kao drugi ili treći najbolji dan za slanje. 

Poslovni ciljevi različitih brendova, poduzeća i pojedinaca su različiti. Pa... Saznajte više
Kako glasovno pretraživanje utiče na digitalni marketing?
Kako glasovno pretraživanje utiče na digitalni marketing? Ovo pitanje se sve češće susreće kod marketing stručnjaka, ali i oglašivača koji koriste razne marketing alate u digitalnom poslovanju. Glavna odlika glasovnog pretraživanje je što ono umesto upisivanja traženih pojmova u pretraživaču koristi govor kao primarni način pretraživanja.


Dakle, korisnik govorom pretražuje željene pojmove. Ali, kako to utiče na oglašivače u digitalnom marketingu? Oglašivači bi svakako trebali obratiti pažnju na sledeće činjenice:
 
  • Dužina upita - dužina tekstualnih upita često je kratka (2 do 3 reči), dok je dužina govornih upita duža i često formirana u rečenicu.
  • Postavljanje upita - govorni upiti većinom su formirani u... Saznajte više
Kako povećati broj komentara na YouTube kanalu?
YouTube je najpopularnija platforma za gledanje videozapisa i jedna je od popularnijih društvenih mreža. Kako bi povećali broj komentara na YouTube-u, redovito objavljujte videozapise, uključite privlačan CTA (Call To Action), komentarišite videozapise drugih YouTubera, stvorite privlačan naslov i pronađite relevantne ključne reči.

Zašto su komentari na YouTube kanalu važni?


Popularnost YouTube videozapisa počiva na konstantnom objavljivanju novog sadržaja, na SEO optimizaciji i, između ostalog, na broju lajkova, pregleda i komentara. 

Kao i Facebook, YouTube je društvena mreža pa kako i Facebookov algoritam broji lajkove, deljenja, komentare, tako ih broji i YouTubeov algoritam.

Već je samo po sebi dosta teško sakupiti nove viewove (preglede videozapisa),... Saznajte više
Kako pratiti trendove u digitalnom marketingu?
Digitalne marketing trendove možemo definisati kao određenu tendenciju kretanja digitalnog marketing tržišta u određenom smeru tijekom nekog određenog vremena. Oni se mogu odnositi na neko duže razdoblje ili mogu biti tzv. instant trendovi, primenjivani samo u kraćem razdoblju.

Neki od načina praćenja trendova su svakako proučavanje novih brošura, literature, čitanje blogova, takmičenje na raznim konferencijama, radionicama ali i korišćenje Google Trends alata.


Trendovi u digitalnom marketingu se mogu definisati kao kretanje tržišta u određenom smeru tokom određenog vremena.

U nastavku sledi detaljnije objašnjenje svakog od koraka za praćenje trendova u digitalnom marketingu:
 
  • - putem čitanja online sadržaja možete pronaći mnogo praktičnih primera i objašnjenja... Saznajte više
Koje su faze korisničkog putovanja kupca?
je proces kroz koji kupci prolaze kako bi postali svesni o proizvodu ili usluzi, evaluirali ga te na kraju i kupili.

A koje su to faze? Iako je svima poznata podela na 3 faze, ovde ćemo upoznati i 4. fazu koja se često zaboravlja.

Prve tri faze korisničkog putovanja su:
  • (faza svesti)
  • (faza razmatranja)
  • (faza odluke).

Četvrta faza je zapravo negovanje odnosa sa vašim korisnicima i nakon što ste od njih imali direktnu korist (nakon kupovine), a zove se . To je faza koja se često zaboravlja, a puno puta upravo ona podstiče korisnike da ponovno kupe vaš proizvod.... Saznajte više
6 saveta za pisanje dobrog newsletter subject linea
Newsletter subject line (naslov emaila) treba biti napisan tako da korisniku jasno govori što može očekivati unutar maila. Potrebno je u 35 - 50 znakova (ili manje) zainteresirati primatelja. Pokušajte da se obratite primaocu lično, kada god je to moguće. Emotikoni su dobro došli, ali nemojte da preterujete.



Dan se po jutru poznaje, odelo čini čoveka, a dobar newsletter uspješniji je s kvalitetno napisanim subject lineom (naslovom emaila).

Kada pišemo subject line moramo znati kako je to prva stvar koju primaoc vidi i na temelju tih nekoliko desetaka znakova donosi odluku. Ako se odluči da imate mogućnost dalje komunikacije. U suprotnom... Saznajte više
Šta je CMS?
CMS ili content management system je softverska aplikacija ili set povezanih programa koji se koriste za kreiranje i upravljanje digitalnim sadržajem. Oni imaju dve komponente:

- za korisničko kreiranje, modifikaciju i brisanje sadržaja s weba bez potrebe poznavanja HTML-a.

- pruža back-end usluge upravljanja sadržajem.
 

KARAKTERISTIKE CMS-a

Karakteristike mogu da variraju od pojedinog CMS-a do drugog, no kao najvažnije funkcije gotovo uviek se spominju indeksiranje, pretraživanje i dohvat sadržaja, format management, kontrola revizije i objavljivanje sadržaja.


CMS se koristi za upravljanje digitalnim sadržajem.
 
  • Intuitivno indeksiranje, pretraživanje i dohvat sadržaja olakšava pretraživanje sadržaja po raznim atributima kao što su datum objavljivanja, ključne reči i... Saznajte više
Kako da napravite koristan newsletter?
E-mail marketing postaje jedan od najvažnijih marketinških kanala. Newsletter je pomoću kojeg možete da dođete do velikog broja i stvorite prijateljsku vezu deleći sa njima informativne, edukativne pa i prodajne e-mail sadržaje. 



Sve popularniji način oglašavanja je jer se direktno cilja na potencijalnog klijenta prezentirajući mu konkretan proizvod. 

Isto tako:
  • slanjem newslettera ostajete u kontaktu sa kupcem/klijentom nakon što napusti vaš sajt
  • slanjem newslettera možete podsjetiti kupce/klijente na svoju ponudu proizvoda/usluga
  • newsletter je merljiv kanal komunikacije
  • newsletter šaljete onima koji to svojevoljno žele
Kako bi newsletter dao željeni rezultat važno je znati postaviti strukturu samog newslettera. Pitanje koje se ovdje postavlja je očigledno -... Saznajte više
Retargeting i remarketing - ima li razlike?
Retargeting (ponovljeno ciljanje) se najčešće odnosi na plaćene oglase koji ciljaju online korisnike koji su na određeni način stupili u interakciju sa vašim web mestom. Remarketing (ponovljeni marketing) se većinom odnosi na e-mail kampanje koje žele ponovno angažirati klijente/kupce (podsetnik da je korisnik ostavio nešto u korpi, strategije upsella i cross-sella, upoznavanje sa novom promocijom na temelju dosadašnje aktivnosti korisnika).



Možda dobivate mnogo online prometa (što je sjajno), ali to ne znači da ćete dobiti toliko konverzija. 

Surova je realnost da će se kod prve posete web sajtu samo 2% online posjetitelja pretvoriti u kupce. Taj se broj može činiti iznenađujuće niskim,... Saznajte više
Šta je ROI i kako meriti ROI od digitalnog marketinga?
ROI (eng. return on investment) ili povrat ulaganja je metrika koja pokazuje koliko se profita ostvari u odnosu na troškove. Ova metrika pokazuje učinkovitost investicije, a računa se:
 


U kontekstu digitalnog marketinga, ROI se posmatra kao odnos ostvarenog profita iz marketinške kampanje i troškova marketinške kampanje.



 

ROI U DIGITALNOM MARKETINGU

Microsoftovo istraživanje je pokazalo da digitalni marketing pokazuje bolje ROI rezultate od tradicionalnog oglašavanja (TV, pring, radio...).

Prema tome, digitalni marketing nije "da-ili-ne" strategija, već bi se preduzeća koja koriste tradicionalno oglašavanje trebala fokusirati na prebacivanje barem dela budžeta u digitalni marketing.

Kako bi se potkrepile ove tvrdnje, Googleovo istraživanje je pokazalo da je... Saznajte više
Elena Majer