Koji su ključni pokazatelji za uspešnost SEO optimizacije

Objavljeno: 04.05.2020. | 1 minute čitanja

Uhvatili ste se u koštac sa SEO optimizacijom web-a i kontinuirano radite na poboljšanju on-site i off-site SEO elemenata. Puno ste vremena i novaca uložili u izradu kvalitetnog contenta, personalizovanog vašim kupcima usluga i proizvoda. 

Sada se postavlja pitanje, šta dalje? Kako da dobijete merljive rezultate svojih napora?
 
Danas ćemo govoriti baš o tome, o KPI (Key performance indicators), odnosno ključnim pokazateljima koji dovode do uspešnosti SEO optimizacije
 
Važno je napomenuti da metrike koje ćemo da navedemo zavise i od vrste projekta, tako da nisu uvek sve primenjive. Posebnu pažnju obratite na posetioce sa organskim pretraživanjem (Organic users) i rangiranje ključnih reči (Keyword Ranking Increases), jer su one ključne za gotovo sve projekte bez obzira na svrhu i strukturu web-a.
Koji KPI SEO pokazatelji su važni za praćenje uspeha optimizacije navodimo u nastavku.

#1 Korisnici koji dolaze putem organskog prometa

Organic users (korisnici sa organskim pretraživanjem) podrazumeva posetioce koji dolaze na web sajt preko pretraživača, upisom pojmova u npr. Google. Organski promet je onaj promet koji na vaš web sajt dolazi besplatno putem pretraživača i ne podrazumeva plaćeni promet putem oglasa. 

Osim samog broja posetioca koji dolaze na web sajt prate se i radnje koje posetioci rade, koje stranice otvaraju, koliko se zadržavaju na stranicama i gde završavaju pregled web-a.

Ako je web sajt otvoren u pregledniku, a nema nikakve aktivnosti na njemu (niko ne skroluje, klikće, otvara drugu stranicu) sesija prestaje nakon 30 minuta neaktivnosti.
 
Jedan korisnik može imati više sesija, baš zbog ranije navedenog razloga prekida sesije.

Organic users može da se prati u Google Analyticsu, što je svakako i naša preporuka.

Rast organskog prometa ključni je pokazatelj za uspešnost SEO optimizacije jer je i njen glavni cilj dobijanje što više prometa na web sajtu.
 

Kako organski promet raste, content na samom webu se smatra relevantniji, te se time postiže i bolja pozicija na pretraživačima.
 

#2 Pozicioniranje ključnih reči




Pozicioninranje ključnih riječi (Keyword Ranking Increases) podrazumeva pozicije ključnih reči na pretraživačima kao što je Google ili Bing.
 
Teži se da bitne ključne reči za vaš web budu u što boljoj poziciji na pretraživačima, odnosno na prvom mestu ili što bliže njemu.
 
Za web je uvek bolje da je dobro pozicioniran za ključne reči koje se često traže, odnosno koje imaju veliki volumen traženja.
 
Za neke ključne reči, kao što je naziv preduzeća ili ličnog proizvoda, je lakše dobiti bolju poziciju. Za druge reči kod kojih je konkurencija veća potrebno je uložiti puno više truda da se stekne vidljivost.

Pozicioniranje ključnih reči takođe je jedan od ključnih KPI jer je direktno vezan sa SEO uspehom.
 
Bolja pozicija ključnih riječi za sobom povlači i druge ciljeve kao što su više prometa na web-u, više potencijalnih kupaca a na kraju i prodaje.
 
Pozicioniranje ključnih reči nije stalno, zbog toga je bitno kontinuirano proveravati kako su pozicionirane bitne ključne reči. 
 
Osim same SEO optimizacije i kreiranje kvalitetnog contenta na poziciju reči utiče i ažuriranje Google algoritma. 
Ali bez obzira na to, ako je SEO dobro napravljen dugoročno bi trebalo da se vidi rast pozicije.
 

#3 Konverzije

KPI koje smo do sada opisali odnosi se na privlačenje posetioca web-a preko pretraživača.

Ali šta želite da posetioci urade kada dođu na web?
 
Web sajt treba da omogući konverzije (Conversions) koji će se u skorije vreme pretvoriti u prodaju.

Konverzijom se podrazumeva svaki kontakt sa potencijalnim kupcem, kao što su:
  • Prijava na newsletter
  • Telefonski poziv
  • Registracija za webinar
  • Izvršena kupovina
Ciljevi se mogu definisati unutar Google Analyticsa, te u tom slučaju mogu da se prate konverzije i interakcija sa sajtom.

Tako u Google Analyticsu možemo dobiti puno korisnih informacija na temelju kojih možemo definisati daljnje ciljeve:
  • Da li više korisnika pregledava web na desktopu ili na mobilnom
  • Da li je više muškaraca ili žena
  • Koja stranica kreira najviše konverzija i dr.
KPI konverzije je usko vezan na osnovni poslovni cilj a to je povećanje broja kupaca i prodaju. 
Za bolje rezultate i veći broj konverzija utiče i korisničko iskustvo (UX) na šta isto treba obratiti pažnju .


#4 Stopa napuštanja

Stopa napuštanja (Bounce rate) podrazumeva stopu posetilaca koji odmah prilikom dolaska na stranicu napuštaju istu, bez interakcije s njom.
 
Stopa napuštanja izračunava se kao razlika (postotak) ukupnog broja sesija i neaktivnih sesija.
 
Standardna stopa napuštanja se kreće između 40-60%, što nam govori da će čak polovina sesija završiti odmah, bez poduzimanja bilo kakve interakcije sa stranicom.
 
KPI bounce rate je važan pokazatelj jer Google pretraživači daju prioritet stranicama koje odgovaraju na upite korisnika i njihovo zadovoljstvo (a to se vidi zadržavanjem na otvorenoj stranici).
 
Kada korisnik traži ključnu reč, Google želi da im pokaže najrelevantnije i najkvalitetnije moguće rezultate koji rešavaju problem.
 
Ako se korisnik vraća na početne rezultate pretraživanja, znači da nije dobio željene informacije na otvorenom sajtu.
U suprotnom ako je bounce rate nizak, znači da je sajt relevantan za rezultate pretraživanja.
 
Bilo bi dobro povremeno proveravati koje stranice imaju veliku stopu napuštanja, i napraviti dorade na njima kako bi se smanjila ta stopa i povećala relevantnost stranice.
 

#5 Broj stranica po sesiji



Broj stranica po sesiji (Pages/session) odnosi se na prosečan broj stranica koje korisnik poseti tokom jedne poseta (sesije). Broje se i ponovljeni pregledi iste stranice.
 

Ova metrika zavisi o strukturi vaše stranice, kako su posložene stranice i sama navigacija.
 
Ako imate one-page web tada će sesija imati prosečan broj jedan. U tom slučaju pokazatelj korišćenja web-a može biti vreme provedeno na stranici.
 
Webovi s velikim brojem stranica ili e-trgovine koje imaju više proizvoda za izbor, te nekoliko koraka u procesu naplate će imati više stranica u jednoj sesiji.
 
Broj stranica po sesiji je važan SEO KPI jer označava kvalitet stranice (i sadržaja) i način na koji se korisnici kreću po njoj.
 

Bez obzira na strukturu stranice i količinu sadržaja koji imate na webu, važno je posetioce usmeriti do akcije koju želimo da izvrši. Bilo to kupovina, registracija na newsletter, popunjavanje kontakt forme i dr.
 

#6 Prosečno trajanje sesije

Prosečno trajanje sesije (Average session duration) meri prosečnu dužinu trajanja posete vašem webu. Što je veća količina sadržaja i složenija struktura stranice, za očekivati je da će i prosečna dužina boravka na webu biti duža.
 
Navedeni KPI pokazuje koliko je sadržaj relevantan i zanimljiv posetiocima i koliko im je poticajan za daljnje istraživanje o navedenoj temi.
 
Ako se smanjuje prosječno trajanje sesije, potrebno je istražiti što to ometa posetioce da brže napuštaju web.
 
 
Iz našeg iskustva s 300+ projekata moramo napomenuti da spomenuti KPI zavise i od samog projekta i web sajta. Ono što je bitno da pratite kod gotovo svih projekata su posetioci sa organskim pretraživanjem (Organic users) i rangiranje ključnih reči (Keyword Ranking Increases), dok ostali pokazatelji uspešnosti zavise od drugih faktora, kao što su struktura web sajta, količina sadržaja, svrha weba i dr.
 
Navedene SEO KPI opisane u ovom blogu, trebali bi redovno da proveravate, i intervenišete ako dođe do nekih značajnih promena. Pogotovo ako je u pitanju nagli rast ili pad.
 
Novosti o SEO trendovima i savete za njihovu primenu možete da potražite u našim SEO člancima.
 
Imate li dodatnih pitanja ili radije želite SEO optimizaciju da prepuste rukama stručnjaka, slobodno se javite :)
Arbona logo

Arbona Club

Pročitajte blog koji je besplatno dostupan za članove Arbona Cluba.

Prednosti Arbona Club-a koje vas očekuju

  • Arbona blogovi
  • Arbona eBook
  • Arbona Podcast
  • Arbona Webinari
Podeli na:
Arbona logo

Standard članstvo Arbona Cluba je besplatno. Prijavite se za dodatan sadržaja o digitalnom marketingu.

Niste član Arbona Cluba? Popunite podatke za prijavu i postanite član Arbona Cluba!

Arbona logo

Besplatna registracija u Arbona Club

Arbona logo

Zahvaljujemo na prijavi i registraciji.

Sada ste član Standard Arbona cluba.

Uživajte u našem sadržaju te nas za dodatna pitanja kontaktirajte.

Kontakt podatke pronađite u podnožju naše stranice.

Arbona logo

Arbona Club prijava

Prednosti Arbona Club-a koje vas očekuju

Za više informacija i prijavu u Arbona Club kontaktirajte nas!

Kontaktirajte nas
Kako da koristite Google Data napredne funkcije

Nakon što smo u prijašnjim postovima objasnili ,i , u nastavku donosimo 6 tehnika pomoću kojih možete iskoristiti Google Data Studio napredne funkcije.



Prva funkcija koju ćemo proći omogućuje prikaz više nadzornih ploča izvješća u jednom Data Studio izveštaju. One su veoma korisne i jednostavne za implementaciju u Data Studio. Postoje dva izbornika za rad sa stranicama. Jedan se nalazi u glavnoj traci, kao što se može videti na slici ispod.



Drugi izbornik se nalazi u kontrolnoj stranici widgeta u gornjem levom uglu na nadzornoj ploči.



Glavna alatna traka je puno šira, ali omogućuje navigaciju kroz sve stranice isto kao i... Saznajte više

Apps, Big Screen, Docs Experiences: Šta donose nove Google Data Studio funkcionalnosti?
Google Data Studio uveo je promene koje možete da koristite u izveštajima. Reč je o funkcionalnostima koje kreatorima izvješća pružaju potpunu kontrolu nad korisničkim iskustvima. Nove karakteristike izveštaja omogućuju stvaranje korisničkog big screen, app i dokument iskustva, a aktivna su na svim izveštajima i uključuju: 
 
  • vidljivost zaglavlja izveštaja 
  • korišćenje top ili lijevih ručnih navigacijski kontrola 
  • prikazivanje margina
  • visinu i širinu površine izveštaja

Kako bi ih koristili, otvorili ili kreirali novi izveštaj, poništite sve dosadašnje komponente, pa ćete da vidite ova nova svojstva izveštaja. Na priloženim fotografijama možete da vidite kako izgledaju nove Data Studio karakteristike.



 ... Saznajte više
Mogu li da se se povežu Search Console i Data Studio?
Search Console je Googleov alat koji služi za praćenje podataka o rezultatima pretraživanja za webove. Takođe, pokazuje kako Google "vidi" web i omogućava optimiziranje stranice za što bolje pozicioniranje u rezultatima pretraživanja.

Google je nedavno predstavio Search Console konektor za Google Data Studio koji omogućava kombiniranje podataka iz Search Consolea sa podacima iz ostalih izvora poput Google Analyticsa ili AdWordsa. Šta to tačno znači?

Search Console nam, između ostalog, pokazuje podatke kao što su učestalost prikazivanja naše stranice u rezultatima pretraživanja za određene ključne reči, informacije o tome koliko puta su korisnici kliknuli na stranicu ili koja je prosečna pozicija stranice u... Saznajte više
Što su to Google Data Studio Marketing Izveštaji?
Google Data Studio je besplatan alat koji vam može biti od velike važnosti ako se bavite digitalnim marketingom. Ovaj alat omogućuje vam povezivanje podataka iz različitih baza podataka (kao npr. Google Analyticsa, WordPressa, Google Sheetsa itd.) u jednom izveštaju.

Google Data Studio izveštaji jednostavni su za korišćenje i prilagođeni ciljevima poslovanja, zavisno od vaše potrebe.

Kod Google Data Studio marketing izvještaja, prvenstveno je bitno definisati ciljeve. Ciljevi koje morate kreirati pre izrade marketing izveštaju moraju da budu:
 
  • Specifični - određeni    
  • Merljivi
  • Mogući za dostizanje (Dostizljivi)    
  • Relevantni    
  • Vremenski određeni

Ove ciljeve ćete često u literaturi da sretnete pod akronimima S.M.A.R.T. (Specific, Measurable, Attainable, Relevant, Time Bound).

Takođe... Saznajte više
Google Data Studio - cena i troškovi
Koliko košta Google Data Studio? Ovo pitanje je često među potencijalnim korisnicima ovog alata. Iako se korištenje Google Data Studia plaćalo do 01.02.2017., nakon ovog datuma svi korisnici imaju besplatnu priliku za upotrebu navedenog alata te cijena više ne predstavlja prepreku za početak upotrebe Google Data Studio izveštaja.

Ali, takođe, do sada je bila dostupna Free Beta verzija u kojoj su korisnici mogli isprobati kako Data Studio funkcioniše, a broj izveštaja je bio ograničen na njih pet.

Pristup Google Data Studiu možete zatražiti na datastudio.google.com. Tu takođe možete da pregledate primere izveštaja izrađenih u Data Studiu.

Budući da je sada Google Data Studio... Saznajte više
Zašto da koristite Google Data Studio?
Vizualno privlačni izveštaji jedna su od prednosti korišćenja Google Data Studio alata. Uz korišćenje raznih tabela, grafova i sl., postoji mogućnost mijenjanja boja, fontova i ostalih vizualnih efekata, a podaci su raspoređeni na način koji odgovara vašem poslovanju.

Korišćenje podataka iz različitih izvora u jednom izveštaju bitna je prednost Google Data Studio alata, a izvori podataka mogu biti: AdWords, Attribution 360, BigQuery, Soundcloud SQL, Google Analytics, MySQL, YouTube Analytics, Google Sheets itd.

Ako se podaci iz izvora podataka mijenjaju, automatski se optimizuju i podaci iz Google Data Studio izveštaja.

Budući da Google Data Studio izveštaji funkcionišu slično kao i dokumenti na Google Driveu,... Saznajte više
Kome je namenjen Google Data Studio?
je koji agencijama omogućuje vrlo korisnu upotrebu podataka iz Google Analytics ili BigQuery. Google Data Studio lak je za upotrebu, sličnog je dizajna kao i Google Docs te je interfejsom vrlo lako upravljati što je vrlo pogodno za agencije, razne firme ali i pojedince.

Takođe, podatke iz Google Data Studia možete da deliti sa drugima na sličan način kao što delite podatke putem Google Drivea.

Putem Google Data Studio alata možete podatke iz (npr. Google Analytics i Google Sheets te BigQuerry) koristiti u jednom izveštaju. Imate mogućnost i mijenjanja vizualnih efekata u interfejsu prema ličnim potrebama i željama.

Google Data Studio... Saznajte više
Šta su Google Data Studio izvori podataka?
U ovom blog postu možete saznati sve o izvorima podataka koji su Vam potrebni za . Na izvore podataka možete gledati kao na cev koja povezuje Data Studio izveštaje o kojima smo već pisali. Pod osnovnim izvorima podataka podrazumeva se Google Analytics, Google Sheets i BigQuery.

Kako bi povezali izvore podataka, odaberite “Data Sources” i kliknite na plavi “+”. Nakon toga kliknite na “Untitled Data Sources” te imenujte svoj izvor podataka. U izborniku “Configuration” odaberite “Google Analytics connector” (ukoliko želite njega da povežete).


Sada odaberite “Data set”. Ovisno o vrsti podataka koju povezujete, to će uključiti specifične račune ili datoteke koje želite... Saznajte više
Šta su Google Data Studio izveštaji?
Izvor podataka za izveštaj može biti Google Analytics koji je izvrstan analitički alat kod izvještaja o prometu web stranice. Izveštaj o trenutnom inventaru proizvoda može da iskoristite podatke iz Google Sheets obrazaca ili BigQuery baze podataka.

Ako se pitate kako izvori podataka funkcionišu možete da zamislite da je to cev koja spaja Data Studio izvještaje s jedne strane i fundamentalne podatke s druge strane. Fundamentalni ili osnovni podatci poznati su kao setovi podataka (data set). Setovi podataka uključuju Google Analytics, Google Sheets, BigQuery tablice itd.

Kada želite izveštaj o određenim podacima, odaberite jedan od tzv. konektora, nakon čega dobijate tražene podatke. Na... Saznajte više
Šta su to predlozi za Google Data Studio?
nudi veliki broj predloga za izradu izveštaja koji se nalaze u popisu izveštaja koja su podeljena sa vama, a možete ih pronaći na “Reports” početnoj stranici. Postoji nekolikopredloga , a najvažniji su:
 
The Welcome Report - kreiran je sa ciljem da Vas nauči kako da koristite Data Studio,
Report templates - nalaze se na vrhu stranice “Reports” i oni se najčešće koriste.

Kako da koristite predloge?

Proces korišćenja je veoma jednostavan i uz samo nekoliko koraka možete kreirati svoj izveštaj pomoću Data Studio predloga. Za izradu izveštaja prema predlogu sledite ove upute:

- idite na izbornik “File” i kliknite na “Make a copy of... Saznajte više
Kako da koristite Google Data Studio? Google Data Studio vodič
Putem kojeg smo predstavili u prethodnom postu možete da upravljate:
 
  • - prva stvar koju morate učiniti kada radite s podacima je ta da se uverite kako imate sve relevante podatke.
  • - kada su podaci spremni, možete da otvorite svoju radnu ploču i započnete spajati sve bitne segmente, uljepšati grafikone i stupce kako bi oni ispričali svoju priču. Odlična stvar je da sada možete da sarađujete i radite sa drugim ljudima iz različitih gradova i kontinenata, na jednak način kao i u Google Docs, Sheets i Slides. Analitičari sveta, ujedinite se!
  • - budući da ste ponosni na uređene podatke, zašto ne... Saznajte više
Šta je Google Data Studio? Kratki pregled i opis alata
Do sada nam je na raspolaganju bio 360 koji je značajno olakšao kreiranje izveštaja, no pošto se naplaćivao, najšira masa korisnika ga nije koristila. Od 2.2.2017., lansiranjem Google Data Studio alata obeleženo je stvaranje novog doba u prikupljanju, analiziranju i deljenju analitičkih podataka - od ovog datuma je Google Data Studio besplatan! Da dobro ste pročitali, ovaj praktičan alat je potpuno besplatan za sve, bez obzira jeste li mala firma ili velika korporacija.

Google Data Studio je alat koji omogućuje stvaranje dinamičnih, vizualno privlačnih izveštaja i nadzornih ploča. Koristeći Google Data Studio možete:
 
  • jednostavno povezati različite izvore podataka,
  • vizualizirati podatke kroz atraktivne,... Saznajte više