Objavljeno: 04.05.2020. | 1 minute čitanja
Uhvatili ste se u koštac sa SEO optimizacijom web-a i kontinuirano radite na poboljšanju on-site i off-site SEO elemenata. Puno ste vremena i novaca uložili u izradu kvalitetnog contenta, personalizovanog vašim kupcima usluga i proizvoda.
Sada se postavlja pitanje, šta dalje? Kako da dobijete
merljive rezultate svojih napora?
Danas ćemo govoriti baš o tome, o
KPI (Key performance indicators), odnosno
ključnim pokazateljima koji dovode do uspešnosti SEO optimizacije.
Važno je napomenuti da metrike koje ćemo da navedemo zavise i od vrste projekta, tako da nisu uvek sve primenjive. Posebnu pažnju obratite na posetioce sa organskim pretraživanjem (Organic users) i rangiranje ključnih reči (Keyword Ranking Increases), jer su one ključne za gotovo sve projekte bez obzira na svrhu i strukturu web-a.
Koji KPI SEO pokazatelji su važni za praćenje uspeha optimizacije navodimo u nastavku.
#1 Korisnici koji dolaze putem organskog prometa
Organic users (korisnici sa organskim pretraživanjem) podrazumeva
posetioce koji dolaze na web sajt preko pretraživača, upisom pojmova u npr. Google. Organski promet je onaj promet koji na vaš web sajt dolazi besplatno putem pretraživača i ne podrazumeva plaćeni promet putem oglasa.
Osim samog broja posetioca koji dolaze na web sajt prate se i radnje koje posetioci rade, koje stranice otvaraju, koliko se zadržavaju na stranicama i gde završavaju pregled web-a.
Ako je web sajt otvoren u pregledniku, a nema nikakve aktivnosti na njemu (niko ne skroluje, klikće, otvara drugu stranicu) sesija prestaje nakon 30 minuta neaktivnosti.
Jedan korisnik može imati više sesija, baš zbog ranije navedenog razloga prekida sesije.
Organic users može da se prati u Google Analyticsu, što je svakako i naša preporuka.
Rast organskog prometa ključni je pokazatelj za uspešnost SEO optimizacije jer je i njen glavni cilj
dobijanje što više prometa na web sajtu.
Kako organski promet raste, content na samom webu se smatra relevantniji, te se time postiže i bolja pozicija na pretraživačima.
#2 Pozicioniranje ključnih reči
Pozicioninranje ključnih riječi (Keyword Ranking Increases) podrazumeva
pozicije ključnih reči na pretraživačima kao što je Google ili Bing.
Teži se da bitne ključne reči za vaš web budu u što boljoj poziciji na pretraživačima, odnosno na prvom mestu ili što bliže njemu.
Za web je uvek bolje da je dobro pozicioniran za ključne reči koje se često traže, odnosno koje imaju veliki volumen traženja.
Za neke ključne reči, kao što je naziv preduzeća ili ličnog proizvoda, je lakše dobiti bolju poziciju. Za druge reči kod kojih je konkurencija veća potrebno je uložiti puno više truda da se stekne vidljivost.
Pozicioniranje ključnih reči takođe je jedan od ključnih KPI jer je direktno vezan sa SEO uspehom.
Bolja pozicija ključnih riječi za sobom povlači i druge ciljeve kao što su više prometa na web-u, više potencijalnih kupaca a na kraju i prodaje.
Pozicioniranje ključnih reči nije stalno, zbog toga je bitno kontinuirano proveravati kako su pozicionirane bitne ključne reči.
Osim same SEO optimizacije i kreiranje kvalitetnog contenta na poziciju reči utiče i ažuriranje Google algoritma.
Ali bez obzira na to, ako je SEO dobro napravljen dugoročno bi trebalo da se vidi rast pozicije.
#3 Konverzije
KPI koje smo do sada opisali odnosi se na privlačenje posetioca web-a preko pretraživača.
Ali šta želite da posetioci urade kada dođu na web?
Web sajt treba da o
mogući konverzije (Conversions) koji će se u skorije vreme pretvoriti u prodaju.
Konverzijom se podrazumeva svaki kontakt sa potencijalnim kupcem, kao što su:
- Prijava na newsletter
- Telefonski poziv
- Registracija za webinar
- Izvršena kupovina
Ciljevi se mogu definisati unutar Google Analyticsa, te u tom slučaju mogu da se prate konverzije i interakcija sa sajtom.
Tako u Google Analyticsu možemo dobiti puno korisnih informacija na temelju kojih možemo definisati daljnje ciljeve:
- Da li više korisnika pregledava web na desktopu ili na mobilnom
- Da li je više muškaraca ili žena
- Koja stranica kreira najviše konverzija i dr.
KPI konverzije je usko vezan na osnovni poslovni cilj a to je povećanje broja kupaca i prodaju.
Za bolje rezultate i veći broj konverzija utiče i korisničko iskustvo (UX) na šta isto treba obratiti pažnju .
#4 Stopa napuštanja
Stopa napuštanja (
Bounce rate) podrazumeva stopu posetilaca koji odmah prilikom dolaska na stranicu napuštaju istu, bez interakcije s njom.
Stopa napuštanja izračunava se kao razlika (postotak) ukupnog broja sesija i neaktivnih sesija.
Standardna stopa napuštanja se kreće između 40-60%, što nam govori da će čak polovina sesija završiti odmah, bez poduzimanja bilo kakve interakcije sa stranicom.
KPI bounce rate je važan pokazatelj jer
Google pretraživači daju prioritet stranicama koje odgovaraju na upite korisnika i njihovo zadovoljstvo (a to se vidi zadržavanjem na otvorenoj stranici).
Kada korisnik traži ključnu reč, Google želi da im pokaže najrelevantnije i najkvalitetnije moguće rezultate koji rešavaju problem.
Ako se korisnik vraća na početne rezultate pretraživanja, znači da nije dobio željene informacije na otvorenom sajtu.
U suprotnom ako je bounce rate nizak, znači da je sajt relevantan za rezultate pretraživanja.
Bilo bi dobro povremeno proveravati koje stranice imaju veliku stopu napuštanja, i napraviti dorade na njima kako bi se smanjila ta stopa i povećala relevantnost stranice.
#5 Broj stranica po sesiji
Broj stranica po sesiji (Pages/session) odnosi se na
prosečan broj stranica koje korisnik poseti tokom jedne poseta (sesije). Broje se i ponovljeni pregledi iste stranice.
Ova metrika zavisi o strukturi vaše stranice, kako su posložene stranice i sama navigacija.
Ako imate one-page web tada će sesija imati prosečan broj jedan. U tom slučaju pokazatelj korišćenja web-a može biti vreme provedeno na stranici.
Webovi s velikim brojem stranica ili e-trgovine koje imaju više proizvoda za izbor, te nekoliko koraka u procesu naplate će imati više stranica u jednoj sesiji.
Broj stranica po sesiji je važan SEO KPI jer označava
kvalitet stranice (i sadržaja) i
način na koji se korisnici kreću po njoj.
Bez obzira na strukturu stranice i količinu sadržaja koji imate na webu, važno je posetioce usmeriti do akcije koju želimo da izvrši. Bilo to kupovina, registracija na newsletter, popunjavanje kontakt forme i dr.
#6 Prosečno trajanje sesije
Prosečno trajanje sesije (Average session duration)
meri prosečnu dužinu trajanja posete vašem webu. Što je veća količina sadržaja i složenija struktura stranice, za očekivati je da će i prosečna dužina boravka na webu biti duža.
Navedeni KPI pokazuje koliko je sadržaj relevantan i zanimljiv posetiocima i koliko im je poticajan za daljnje istraživanje o navedenoj temi.
Ako se smanjuje prosječno trajanje sesije, potrebno je istražiti što to ometa posetioce da brže napuštaju web.
Iz našeg iskustva s 300+ projekata moramo napomenuti da spomenuti KPI zavise i od samog projekta i web sajta. Ono što je
bitno da pratite kod gotovo svih projekata su posetioci sa organskim pretraživanjem (Organic users) i rangiranje ključnih reči (Keyword Ranking Increases), dok ostali pokazatelji uspešnosti zavise od drugih faktora, kao što su struktura web sajta, količina sadržaja, svrha weba i dr.
Navedene SEO KPI opisane u ovom blogu, trebali bi redovno da proveravate, i intervenišete ako dođe do nekih značajnih promena. Pogotovo ako je u pitanju nagli rast ili pad.
Novosti o SEO trendovima i savete za njihovu primenu možete da potražite u našim
SEO člancima.
Imate li dodatnih pitanja ili radije želite SEO optimizaciju da prepuste rukama stručnjaka,
slobodno se javite :)