Šta sve treba znati o algoritmu Instagrama

Objavljeno: 17.03.2022. | 1 minute čitanja

Instagramov algoritam određuje koji će sadržaj biti prikazan pojedinom korisnikuSvaki put kada osoba otvori aplikaciju, algoritam instant proverava sav dostupan sadržaj i automatski odlučuje:
 
  • koje će objave biti prikazane na feed-u, odnosno na početnoj stranici i u kojem redosledu, 
  • koje će objave biti prikazane na explore stranici, 
  • redosled prikazivanja priča, live videa, reels-a i IGTV videa.

Ukratko, algoritam je niz pravila koja kontrolišu organski doseg Vaših objava, to jest način i broj prikazivanja svih neplaćenih objava.  

Kako Instagramov algoritam zapravo funkcioniše?

To pitanje stvara veliku konfuziju još od 2016, kada je Instagram prestao sa hronološkim prikazivanjem sadržaja i uveo novi algoritam koji određuje relevantnost sadržaja za svakog pojedinog korisnika. 

Postoji mnogo mitova i glasina oko načina njegova funkcionisanja, a u nastavku Vam donosimo 10 proverenih informacija o algoritmu, objavljenih od strane ove društvene mreže.

 

1. Postoji više algoritama koji rade istovremeno

Generalno se o Instagram-ovom algoritmu govori u jednini, iako je zapravo reč o nekoliko algoritama koji paralelno deluju na način prikazivanja sadržaja pojedinom korisniku. 

Tačnije, radi se o 4 algoritma: po jedan za početnu stranicu, explore stranicu, IGTV i reels. 

Iako svaki algoritam funkcioniše na zaseban način, svi imaju zajednički cilj - svakom korisniku pružaju potpuno personalizovani sadržaj skrojen na temelju njegovih interesa.
 

2. Algoritam određuje rejting objava na temelju 4 faktora

Iz Instagrama su objavili informaciju kako algoritam početne stranice u obzir uzima sledeće faktore kako bi procenio relevantnost sadržaja: 
 
  • Informacije o objavi: radi li se o fotografiji ili videu, koja je osnovna tematika objave, popularnost objave, odnosno broj lajkova. 
  • Informacije o profilu koji objavljuje sadržaj: koliko često profil objavljuje sadržaj i jeste li prijatelj, odnosno pritilac tog profila.
  • Vaša aktivnost: imate li tendenciju češćeg gledanja videa u odnosu na fotografije, odnosno na koji sadržaj u proseku najbolje reagujete.   
  • Istorija Vaše interakcije: imate li naviku da komentarišete ili lajkujete objave drugih korisnika. 

Temeljem ovih informacija algoritam izračunava verovatnost interakcije korisnika sa pojedinom objavom, što je poznato pod nazivom score of interest ili rezultat zanimljivosti, koji u zbiru određuje koje će objave biti prikazane korisnicima.


3. Algoritam razmatra verovatnost 5 vrsta interakcija

Takođe je potvrđeno koje su vrste interakcija važne Instagram-ovom algoritmu za rangiranje sadržaja:
 
  • vremekoliko ste vremena proveli na objavi pre nego što ste nastavili sa scroll-ovanjem,
  • lajk: kolika je verovatnost da lajkujete objavu,
  • komentar: kolika je verovatnost da ostavite komentar na objavi,
  • čuvanje: koja je verovatnost da sačuvate objavu,
  • klik na profil: verovatnost da kliknete na profil nakon što ste videli objavu. 

Ako algoritam izračuna da nije verovatno da će korisnik odraditi barem jednu od ovih interakcija, objava ide na kraj liste prioritetnog sadržaja. 

 

4. Dodavanje profila u bliske prijatelje poboljšava rangiranje

Instagram je nedavno uveo mogućnost stvaranja liste bliskih prijatelja. Ova opcija omogućuje prikazivanje sadržaja, koji ne želite nužno podeliti sa svim svojim pratiocima, užem krugu bliskih osoba. Kada profil na aplikaciji dodate na svoju listu bliskih prijatelja, raste verovatnost da ćete češće viđati sadržaj koji taj profil objavljuje. 

Sa druge strane, na explore stranici postoji mogućnost slanja povratne informacije da Vas pojedini sadržaj ne interesuje, što će biti indikator algoritmu da Vam takvu vrstu sadržaja više ne prikazuje.


 

5. Vreme objavljivanja je važno, ali ne i najvažnije

Vreme u kom će objava, priča ili reel biti objavljen je relativno važno, jer je feed, odnosno početna stranica, ugrubo, a ne striktno, hronološki organizovan”, kako objašnjavaju iz Instagrama.

To znači da se može dogoditi da Vam se na vrhu feed-a prikaže “starija” objava ako joj algoritam dodeli veći rezultat interesa. Ali istovremeno, što više vremena prolazi od objavljivanja, to je manja šansa da će objava biti prikazana.

 

6. Sve vrste profila tretiraju se jednako

Bez obzira je li objavu objavio Vaš najdraži brend, neko od Vaših prijatelja ili možda influencer kojeg pratite, Instagram ne pravi razliku u prioritetu sadržaja na temelju vrste profila. 

Prilikom otvaranja novog profila možete odabrati želite li kreirati privatni ili poslovni profil. Poslovni profili omogućuju kvalitetniji uvid u informacije o bazi pratioca, kao i bolji pregled uspešnosti sadržaja na aplikaciji. 
 

Razlika između poslovnog i privatnog Instagram profila



7. Svaki se komentar računa kao zasebna interakcija

Jedan od najpopularnijih mitova o Instagramu je onaj da algoritam ne broji komentare kraće od tri reči. Iz Instagram-a su potvrdili kako to nije istina i da algoritam u obzir uzima svaki komentar, makar to bio i samo jedan emoji. 

Čim je korisnik više angažovan sa sadržajem Vašeg profila, time su veće šanse da će baš Vaš sadržaj biti bolje rangiran na njegovoj početnoj stranici. 

Komentari su važan indikator angažmana Instagram-ovom algoritmu, pa je preporučljivo da redovno odgovarate na komentare na svojim objavama. Na ovaj način održavaćete direktan kontakt sa svojim pratiocima i potencijalnim kupcima, ali i povećati šanse za ostvarivanje dodatnih interakcija. Korisnici će se lakše odlučiti na ostavljanje komentara ispod objave ako nisu prvi koji to moraju napraviti, tj. ako dobiju dojam da Vam je stalo do ostvarivanja interakcije.
 

8. Broj interakcija u prvih 30 minuta ne određuje rangiranje

Instagram je potvrdio da broj interakcija na objavi ostvaren u prvih pola sata od objavljivanja nema uticaja na rangiranje, čime je opovrgnut još jedan od mitova o algoritmu ove društvene mreže. 

Kao što smo spomenuli u #2, algoritam početne stranice određuje rangiranje objave na temelju četiri ključna faktora, a broj interakcija u ovom vremenskom periodu nije jedan od njih. 

Bez obzira na to, pametno je uskladiti vreme objavljivanja sa vremenom kad Vaši pratioci najčešće koriste aplikaciju, s obzirom na “relativno hronološki” način prikazivanja sadržaja. Ako imate otvoren poslovni profil, do informacije o vremenu najveće aktivnosti pratioca možete doći klikom na insights na stranici Vašeg profila, potom na total followers. Tu će Vas dočekati informacija o Vašim pratiocima, poput trendova rasta baze pratioca, njihovih demografskih i geografskih obeležja, ali i detalja o prosečnoj aktivnosti na aplikaciji po danima i satima. 




Prema informacijama o pratiocima ovog profila, pratioci su ponedeljkom u proseku najaktivniji oko 18h, kada aplikaciju koristi 741 korisnik, iako njihova aktivnost ne varira značajno između 15 h i 21 h. Skladno ovim informacijama, idealno vreme za objavljivanje ponedeljkom bilo bi oko 18 h.  

 

9. Algoritam ne preferira video u odnosu na fotografije

Još jedan od već ustaljenih mitova je onaj da Instagram bolje rangira video objave na feed-u u odnosu na fotografije ili vizuale, ali potvrđeno je da to nije tako. Važno je spomenuti kako korisnici u proseku provode više vremena gledajući video nego fotografiju, a vreme provedeno na jednoj objavi je jedan od faktora koji utiču na rangiranje sadržaja. Zato možemo zaključiti da iako algoritam inicijalno ne pravi razliku između različitih oblika objava, oni ipak mogu igrati ulogu u uspešnosti sadržaja.  
 

10. Botovi ne funkcionišu

Šta su botovi? Radi se o softverima koji automatizuju interakciju na Instagramu, pa mogu automatski lajkovati i komentarisati objave, slati direktne poruke i pratiti nove profile. 

Zahvaljujući veštačkoj inteligenciji Instagram-ovog algoritma, “lažne” interakcije ostvarene od strane botova su prepoznate i rangirane skladno definisanim pravilima. Drugim rečima, vrlo je teško prevariti sistem, bez obzira koliko truda ili sredstava uložite u to. 

U Q&A seriji priča na službenom Instagram profilu objavljeno je kako je autentičan i transparentan način korišćenja aplikacije najbolji za ostvarivanje održivog angažmana s pratiocima.  

Ako želite da poboljšate svoje rangiranje na algoritmu, najvažnije je da redovno objavljujete sadržaj, podstičete interakciju pratioca i održavate direktan kontakt sa njima odgovaranjem na komentare i direktne poruke. 


Vođenje poslovnog Instagram profila puno je više od objavljivanja slika i kratkog propratnog teksta. Ova društvena mreža, koju koristi čak 56% Srba, ima brojne posebnosti kojima se potrebno prilagoditi kako bi Vaš sadržaj ostvarivao dobre rezultate i kako biste pretvorili svoje pratioce u kupce. Jedna od ovih posebnosti je i algoritam koji pomoću veštačke inteligencije odlučuje kome će se i kada prikazati Vaš sadržaj. 

Možemo zaključiti kako je za dobre rezultate potrebno zadovoljiti puno faktora, kao što su redovno objavljivanje kvalitetnog, raznovrsnog i zanimljivog sadržaja u pravo vreme, održavanje interakcije sa pratiocima, ali i osiguravanje dodatnog rasta strateški osmišljenim i postavljenim Instagram oglasima. Kada se sve to uzme u obzir, radi se o prilično kompleksnom poslu. Za najkvalitetnije i najbrže rezultate najbolje se obratiti stručnjacima. Naš tim u Arboni ima dugogodišnje iskustvo u vođenju poslovnih Instagram profila i redovno prati poslednje novosti o načinu funkcionisanja ove društvene mreže. Slobodno nam se obratite za pomoć i individualni savet o vođenju Instagram naloga za Vašu kompaniju.

 

Podijeli na:
Arbona logo

Standard članstvo Arbona Cluba je besplatno. Prijavite se za dodatan sadržaja o digitalnom marketingu.

Niste registrirani? Popunite podatke za prijavu u Standard članstvo Arbona Cluba.

Arbona logo

Registracija korisnika

Arbona logo

Zahvaljujemo na prijavi i registraciji.

Sada ste član Standard Arbona cluba.

Uživajte u našem sadržaju te nas za dodatna pitanja kontaktirajte.

Kontakt podatke pronađite u podnožju naše stranice.

Elena Majer